Av Rickard Gustafsson
Det har varit många svarta rubriker på senare år när det gäller nedläggning av livsmedelsbutiker på landsbygden. Våxbohallen går åt direkt motsatt håll och tar plats 37 på en 100-topplista över Sveriges snabbast växande dagligvaruföretag.
– Det är jättekul. Vi är ett skitbra gäng där alla i personalen strävar åt samma håll, säger den glade butiksägaren Niklas Voss.
Branschtidningen Dagligvarunytt har undersökt landets snabbast växande livsmedelsbutiker. I granskningen ingår företag med omsättning om minst tio miljoner kronor, drivit samma butik, lämnat in minst tre årsredovisningar och redovisat vinst.
I topp ligger ett koppel gränshandelsbutiker där omsättningen varit raketartad efter att pandemirestriktionerna togs bort. Med det i minnet skapar Våxbohallens 37:e plats i Sverige och förstaplats i Halland kanske ett och annat höjt ögonbryn?
På tre år har landsbygdsbutikens omsättning vuxit från 13 till 27 miljoner kronor och antalet anställda har ökat från fyra-fem till nio.
Framgångsrecepet handlar om ständig utvärdering av sortimentet utifrån kundernas önskemål och hög service.
– Man måste vara konstant lyhörd. Vi har också försökt att hålla ned kostnaderna, men mitt mål har hela tiden varit att öka omsättningen och få in så många kunder som möjligt. Vi kör mycket med ”klipp” och ”bokningar” och gör allt för att hålla nere priserna, berättar Niklas Voss.
”Klipp” och ”bokningar” är helt enkelt kampanjer för storköp. När LT hälsar på finns till exempel 250 lådor med 24-pack nudlar till ett väldigt lågt pris.
– Det är inte mycket marginal för oss, men vi har kört på det här sättet sedan jag tog över. Det fungerar och vi balanserar ständigt på gränsen för vad butiken klarar. Vi gör inget superresultat och kanske att vi skulle behöva hålla en lite högre prisbild eftersom jag gärna skulle vilja bygga ut. Men samtidigt har all vinst succesivt gått till att förbättra fastigheten, inventarier och utbildning av personalen, säger Niklas.
Förenklat kan man förklara affärsidén med att på samma sätt som kunderna letar extrapriser så letar Niklas extrapriser hos leverantörerna.
– Får jag ett bra pris, så ger jag ett bra pris. Det har varit väldigt uppskattat både hos leverantörer och kunder. Det blir win-win för alla parter och mitt mål är att priserna ska vara så låga att det inte lönar sig att köra någon annanstans, säger Niklas.
Butiksägaren Niklas Voss strör lovord över sin personal och deras serviceattityd. Emma Johansson från Trönninge har arbetat i butiken i ungefär ett år och trivs väldigt bra. Foto: Rickard Gustafsson
För tre år sedan tog Niklas över butiken från sin far, Peter Voss, och han är naturligtvis glad över att uppmärksammas som ”gasellföretag”.
Men han är framför allt lycklig över att butikens budskap och ambitioner tagits emot väl av byborna/kunderna.
– Det har nog gått fram hos våxborna att man behöver värna om sin butik, för när den är borta så är den borta. De är mycket lojala och samtidigt ger vi tillbaka i form av schyssta priser och sponsring till de lokala föreningarna. Vi gör allt för att kunderna ska vara nöjda och är de nöjda är vi nöjda. Då brukar det bli rätt bra i slutändan, även för företaget, resonerar Niklas.
I maj ökar servicegraden ytterligare då butiken förlänger öppettiderna på helgerna – alla dagar åtta till åtta (08-20). I samband med det anställs ytterligare personal och förhoppningen är ökad försäljning, förbättrad kundupplevelse samt utjämning av personalens arbetsbelastning.
Än mer spännande är utvecklingsplanerna. Niklas förklarar att han väntar på besked från kommunen för att köpa loss mark vid fastigheten. Han vill bygga ut butiken med drygt 250 kvadratmeter genom att ta parkeringsplatsen närmast butiken i anspråk.
Den del av parkeringen som i dag är kommunägd ska göras om och bli mer effektiv.
– Drömscenariot är att det blir innan årsskiftet, men mer realistiskt är nog under 2025. Vi talar om en satsning på cirka 10 miljoner och om jag bygger ut så räknar jag med att nå 60 miljoner i omsättning om två år, säger Niklas.
Hur skulle en utbyggnad märkas för kunderna?
– Större sortiment och bättre priser, en luftigare butik, ett ”klipp”-torg för kampanjer och sen öka upp både mejeri, frukt och frys. I synnerhet behöver frukt och grönt mycket mer plats än vad vi har i dag.
Niklas Voss vill utöka sin butik med cirka 250 kvadratmeter och visar här med yviga gester att planen är att nyttja parkeringsytan närmast butiken. Foto: Rickard Gustafsson