Klik venligst
FÖRETAGANDE 2022-09-30 KL. 07:51

Lågpriskedjor tvingar etablerad butik att tänka nytt

Av Rickard Gustafsson

Lågpriskedjornas entré i Laholm har medfört ett omsättningsras för Färg- och Inredningsbutiken. Ägarparet Carina Bengtsson och Jörgen Johansson har därför beslutat att hoppa på den heta återbrukstrenden med antikt och begagnat för att ha ytterligare ett ekonomiskt ben att stå på.
– Vi hoppas att det ska väcka intresse och att det skapar möjligheter för vår butik att överleva, säger Jörgen Johansson.

Lågpriskedjor tvingar etablerad butik att tänka nytt
Carina Bengtsson och Jörgen Johansson vill hellre se framåt än bakåt och hoppas att satsningen på återbruk med antikt och begagnatvaror kan bli ett positivt tillskott till butiken. Foto: Rickard Gustafsson

Med fönster ut mot Hästtorget i centrala Laholm öppnade Carina Bengtsson och Jörgen Johansson Färg- och Inredningsbutiken. Året var 2012 och fem år senare gick flytten till nuvarande lokaler längst ner på Nyby industriområde nära järnvägsstationen.

Flytten från Hästtorget blev ett lyft.
– Det blev ett uppsving både omsättnings- och resultatmässigt. Kunderna var nöjda med att kunna parkera utanför och lasta till exempel tunga färgburkar direkt i bilen i stället för att kånka runt på varorna inne i centrum, säger Jörgen.

Uppsvinget höll i tre år – till mars 2020. Trots att det rent tidsmässigt sammanföll med coronapandemin var det inte viruset som satte käppar i försäljningshjulen. Tvärtom kunde företag inom renoverings- och heminredningsbranschen dra nytta av att människor inte kunde spendera sina pengar på utlandsresor och nöjen.
– För oss handlade det inte om pandemin utan det var när Jem & Fix, Jysk och Dollarstore öppnade här borta som omsättningsraset inleddes, berättar Jörgen.

En stor del av kunderna har flytt till lågpriskedjorna vilket inneburit att exempelvis färgförsäljningen minskat med 50 procent och minskningen är också markant på övriga varor i sortimentet som inredningsdetaljer och blommor.
– Jag är inte bitter på de här butikerna och har själv varit där och handlat. Det är fri konkurrens, men vi har inte de ekonomiska musklerna som lågpriskedjorna har och kan inte köpa in så stora mängder att vi kan hänga med prismässigt, säger Jörgen som i en bisats inte kan låta bli att ondgöra sig över företrädare för Laholms kommun som lovordade etableringarna och hävdade att de inte skulle konkurrera med befintliga aktörer.


Omsättningen på såld färg har minskat med 50 procent i Färg- och Inredningsbutiken sedan Jem & Fix etablerade sig i Laholm vintern 2020, berättar Jörgen Johansson. Foto: Rickard Gustafsson


Så har dock blivit fallet och nu väljer Carina och Jörgen att skapa ett tredje ben för företaget att stå på. Färgen, inredningsartiklarna, presenterna och blommorna ska vara kvar, men nytillskottet blir en satsning på återbruk.
– Jag har hållit på med det här tidigare och vi kommer nu också att lägga fokus på att hänga med i den här secondhand-trenden, säger Carina.

Antika och begagnade möbler och saker ska in i butiken och för att få plats kommer ägarparet att behöva röja ut och sälja delar av laget till bra priser.
– Vi hoppas att det ska väcka intresse och att det skapar möjligheter för vår butik att överleva, säger Jörgen.

Lågpriskedjornas entré skapar dock irritation och frustration på annat plan, vilket också är en av orsakerna till riktningsförändringen.
– Det finns folk som köper vita färdiga färger på Jem & Fix billigt och kommer till oss och kräver att vi ska bryta färgerna till rätt kulör, säger Jörgen och berättar att brytning av färg numera är helt datoriserat och en service han endast tillhandahåller till de som handlar i butiken.


Expertråd om målning delar färghandlaren Jörgen Johansson mer än gärna med sig av. Att somliga kunder sedan utnyttjar servicen och direkt åker till konkurrenten Jem & Fix för att handla känns inte alls lika kul. Foto: Rickard Gustafsson


Liknande situationer sker flera gånger i månaden, men det finns också personer som kommer in och utnyttjar Jörgens expertis och ställer allsköns frågor om hur man skrapar, rengör och målar.
– De är ute efter servicen men vill inte handla. Folk är inte lite fräcka för efter att de fått svar på sina frågor så ser jag hur bilen går ner till Jem & Fix. Det här har ökat lavinartat.

Av samma anledning slutade butiken med att sälja tapeter för två år sedan.
– Folk kom in och lånade tapetkataloger och sen köpte de tapeterna på nätet. Det går inte att tillhandahålla service och ett showroom och sedan inte få sälja varorna. Det ska också sägas att alla kunder inte är sådana och jag tycker att det är en ynnest att få hjälpa kunder och dela med mig av min kunskap.