Klik venligst
FÖRETAGANDE 2024-09-27 KL. 17:08

Kommunens sjuor fick möta bonden ute på gården

Av Johan W Jönsson

”Sjuor på gård” har blivit ett lyckat koncept. I år var tredje året som samtliga kommunens sjundeklassare fick möjlighet att besöka ett lantbruk. LRF Laholm arrangerar ihop med Växa, Södra och Campus Laholm.
– Sedan vi startade det här har vi sett att fler elever väljer att praktisera inom de gröna näringarna, säger Kerstin Nilsson på LRF.

Kommunens sjuor fick möta bonden ute på gården
Sjuorna Mikaela Svensson, My Persson, Oscar Wästfeldt Ahlin och Vilmer Stjernström myser med kalvarna tillsammans med Tova Anderson, Philip Jacobsson och Pontus Ebbesson från Segragymnsiet. Foto: Johan W Jönsson

Förr kom de allra flesta barn och unga i kontakt med lantbruket på ett naturligt sätt. Så är det inte idag. Tanken med ”Sjuor på gård” är att ge kommunens sjuor en inblick i lantbruket.

Lagaholmsskolans sjuor besöker på Ösarps gård på Köpingelandet, sjuorna i Veinge får åka till Larsgård i Veinge By och LT träffar Våxtorpsskolans sjuor på Våxtorps lantbruk i Skråmered.

– Från början var skolorna inte så intresserade som de är nu. Då undrade de vad den här dagen skulle vara bra för. Men nu är alla skolorna på och eleverna är intresserade, säger Kerstin.

Eleverna får vandra runt på olika stationer på gården där de får prova på olika saker som har med de gröna näringarna att göra. Jobben ser inte likadana ut idag som de gjorde förr.

Kunskaps- och teknikutvecklingen inom skogs- och lantbruket har gått fort. De tyngsta arbetsmomenten har ersatts med hjälp av datorer och maskiner.

– Det är mycket teknik man kan ta hjälp av, om man vill. Både när det gäller maskiner och djur. Sedan krävs det ändå att man har ett intresse och lite öga för det, säger Nilsson.

LRF anordnar ”Sjuor på gård” ihop med Växa, Södra och Campus Laholm. Naturbrukselever från Munkagårdsgymnasiet och Segragymnasiet hjälper till under dagarna.

– Vi vill visa var maten kommer ifrån. Sedan kan det kanske vara någon som nappar på att jobba med det här i framtiden. Vi vet att det finns de som sökt in på skolor för att de har varit ute och kikat.

”Vi vill få en förståelse var maten kommer ifrån och visa att det svenska lantbruket är bra”, säger Kerstin Nilsson på LRF Laholm. Här med Magnus Nilsson från Bondåkra Maskinstation. Foto: Johan W Jönsson

På en av stationerna visade Magnus Nilsson på Bondåkra maskinstation upp traktor och gödseltunna. Han visade upp tekniken på datorskärmar inne i traktorn.

Med hjälp av GPS:en kan traktorn gå av sig själv längs en uppritad linje och sprida ut gödseln helt jämnt över grödorna. Föraren behöver alltså inte styra spikrakt längre.

Kalvstationen var som vanligt populär. Eleverna fick mäta och väga kalvarna men det fanns så klart också tid för en hel del kel med de allra minsta på Våxtorps lantbruk.

– Det bästa var att klappa kalvarna. Vi har också pratat om vad kor och kalvar äter och dricker och vad de väger. Jag tycker att jag har lärt mig en hel del, säger Rut Gustafsson.

Hon bor själv på gård utanför Skottorp. Hon kan tänka sig att jobba inom lantbruket när hon blir stor. Något hon hade tyckt var kul är att tävla med kalvar på någon utställning.

De två minilastarna gick varma under dagen. Eleverna fick testa att hänga på en skopa och på att flytta pallar med hjälp av naturbrukselevernas instruktioner.

– Det har varit bra och kul! Vi har gjort olika saker och provat allt möjligt. Att köra lastare var nog det roligaste. I framtiden jobbar jag helst med lastbilar men plan B är inom lantbruket, säger Mio Sjö från Skummeslövsstrand.

Rut Gustafsson vid skogssimulatorn. Hon bor själv på gård men tyckte ändå att dagen på Våxtorps lantbruk var lärorik. Foto: Johan W Jönsson

På avdelningen skog fanns tre simulatorer där högstadieeleverna fick testa att flytta timmer. Verklighetstroget men som ett TV-spel. Munkagårdsskolan höll i stationen.

– Man får köra skotare. Maskinerna går inte sönder och det går inte åt någon diesel. Vi får göra det här i skolan innan vi kommer ut i verkligheten, säger Munkaeleven Jesper Olausson.

Med hjälp av Södra och endast en pinne fick eleverna också mäta träd och räkna ut hur mycket massa det finns på ett träd. Det finns en tanke med att flytta ut matematiken i verkligheten så att eleverna förstår nyttan.

På den femte stationen fick eleverna se hur mycket en mjölkko äter och dricker på ett dygn. Det stod 50 kilo foder och 150 liter vatten i hinkar. En bra ko producerar 40-50 liter mjölk på ett dygn.

Att para ihop olika råvaror med produkter var eleverna duktiga på när de hjälptes åt. Havre till havregryn, sockerbeta till socker, raps till olja, korn till öl och så vidare.

Mio Sjö kan tänka sig att arbeta inom lantbruk när han blir stor. Drömyrket är dock att jobba med lastbilar. Foto: Johan W Jönsson

Jesper Olausson från Munkagårdsgymnasiet visade skogssimulatorerna för sjuorna från Våxtorpsskolan. Foto: Johan W Jönsson

Philip Jacobsson, Pontus Ebbesson och Tova Andersson från Munkagårdsgymnasiet hade hand om den populära kalvstationen. Foto: Johan W Jönsson