Av Johan W Jönsson
På Veingeskolan flödar kreativiteten när femteklassarna flätar kransar och masker. De gör det i ett projekt som heter ”Snöstjärnor och tångruskor”. Elever från Halland utbyter material och erfarenheter med en skola i Lappland.
– Det är intressant att få veta hur eleverna där uppe har det, säger eleven Matilda Lindahl.
Eleverna i klass 5B på Veingeskolan skapar för fullt när LT kommer och gör ett besök. Under ledning av konstnären Alexander Wireen flätas det i halm.
I det konstpedagogiska projektet samarbetar Veingeskolan med Saxnäs fjällskola i Vilhelmina kommun. Eleverna har skickat naturmaterial till varandra.
– Vi har varit på stranden och plockat snäckor och grejer, de har inte så mycket strand där. Sedan har vi fått material från fjällen som renhorn och lavar, säger eleven Jasmine Gunnarsson.
Jasmine Gunnarsson får hjälp av konstnären Alexander Wireen. Foto: Johan W Jönsson
Grejerna används för att pimpa kransarna eller maskerna som eleverna flätar av halmen. Inspiration hämtas från halländska och samiska sägner som eleverna läst.
– De har fått välja någon figur från sägnerna. Djävulen, präster och drakar är populära. Jag kommer hit som konstnär och hjälper till med det hantverksmässiga, säger Wireen.
Han är populär blad eleverna. De vill alla ha hans uppmärksamhet, gärna på samma gång, för att få råd och tips med sitt flätande av halmen.
– Eleverna verkar att tycka att det här är kul. Det som jag tycker är roligt är att de har varit så väldigt engagerade i det här, säger läraren Lien Pham.
I projektet vävs en rad olika skolämnen som slöjd, bild, svenska och naturvetenskap in. Det är inte bara halm som flätas ihop utan även eleverna från de olika landsändarna.
Hur har det varit att jobba med det här?
– Kul men pilligt! Jag tycker att det är jätteroligt att testa på nya saker och jag har inte flätat halm tidigare, säger eleven Jasmine Gunnarsson.
Matilda Lindahl, Elise Martinsson, Linnea Östlund och Gloria Heintz tyckte att det var kul att fläta i halm och var nöjda med sina kransar som skulle pyntas med fjällmaterial. Foto: Johan W Jönsson
Det har skett korrespondens mellan skolorna. Dels har det skickats gosedjur, men också traditionella brev samt text och bild i bloggform på Konst i Hallands hemsida.
– Att brevväxla tycker eleverna har varit spännande. Att få läsa hur de har det där uppe. Att de kan ska skidor mer eller mindre året om medan vi måste åka en bra bit, säger Lien Pham.
Saxnäs fjällskola är en liten skola. Därför har samtliga elever i alla årskurser där varit med i projektet. På Veingeskolorna är det femmorna som engagerats.
– Det har varit jättebra att få läsa den andra skolans brev och att få se hur de har det där uppe. Det är kallare och mycket snö där, så de är mer vana vid det, säger eleven Matilda Lindahl.
Projektet är ett samarbete mellan resurscentrum Konst i Halland och Ricklundgårdens konstpedagogiska verkstad Emmas i Saxnäs.
Laian Alnajjar, Alice Dahl och Li Moberg från klass 5A var färdiga med sina kransar. Alice och Li gjorde drakar och Lajan en sjöman. Med på fotot är också renen Bozu från Saxnäs fjällskola. Foto: Johan W Jönsson
Cesar Tageson Matic och Rasmus Damm gav tummen upp för det konstpedagogiska projektet. Foto: Johan W Jönsson