Klik venligst
SAMHÄLLE 2022-04-05 KL. 13:30

Flaggar för trafikförsening på Markarydsbanan

Av Rickard Gustafsson

Trafikverket flaggar för att starten för persontågstrafik på Markarydsbanan kan försenas ytterligare ett år – till 2028. Beskedet välkomnas inte av Laholms kommun.
– Vi är den minsta parten i projektet och man får väl acceptera att det tar längre tid än man önskar, säger Niklas Wilsson, förvaltningschef för samhällsbyggnadsnämnden.

Flaggar för trafikförsening på Markarydsbanan
Samhällsbyggnadschefen Niklas Wilsson informerade på senaste kommunfullmäktige att Trafikverket flaggat för att persontågstrafiken på Markarydsbanan kan dröja till 2028. Foto: Arkivbild

Ursprungligen fanns det en plan för att persontågstrafiken mellan Halmstad och Markaryds, med två tågstopp i Laholms kommun, skulle kunna vara i drift 2023.

Behovet av en ny järnvägsplan (detaljplan) sköt dock upp den tänkta trafikstarten till 2027. Nu kan det dröja ytterligare ett år.
– Vi har sittningar med Region Halland och Trafikverket en gång i månaden och på senaste mötet flaggade Trafikverket om att det kan bli 2028. Dessutom börjar kostnaden för hela Knäredspaketet med mötesspår och station stiga och börjar närma sig 150 miljoner kronor (tidigare beräknat till 120 miljoner), säger Niklas Wilsson.

Wilsson berättar att ju närmare man kommer projektstart desto mer exakt blir tidsplanen.
– Man siktar fortfarande på 2027 och vi ligger på stenhårt hela tiden för att det inte ska bli ytterligare förseningar, men även om vi vill att det ska hända nu är vi samtidigt den minsta parten av tre.

Samtidigt förklarar Wilsson att Trafikverket i ”2028-beskedet” tagit höjd för att järnvägsplanen kan överklagas.

För Laholms kommun är Markarydsbanan inte bara viktig ur ett resandeperspektiv.

Parallellt finns det stora kommunala planer för tågstopssorterna Veinge och Knäred där det planeras för centrumutveckling och nya bostadsområden med totalt cirka 130 bostäder.
– Vår ortsutveckling är beroende av hur Trafikverket planerar och vad de gör, men vår målsättning är att ligga i fas med våra detaljplaner oavsett om det blir 2027 eller 2028, säger Niklas Wilsson.

I juni ska regeringen besluta om den nationella infrastrukturplanen där satsningen på Markarydsbanan förväntas att ingå.
– Den har varit ute på remiss och jag har inte fått några som helst andra signaler. Vi hoppas verkligen att den går i lås, säger Niklas Wilsson.