Av Rickard Gustafsson
För att lösa bristen på strandnära parkeringsplatser under högsäsong har kommunen beslutat att nyttja ett privatägt grönområde i Mellbystrand. Detaljplanen medger inte parkering, men det löser politikerna genom att ge ett så kallat säsongsbygglov. Samhällsbyggnadsnämnden ser inga miljörisker med beslutet.
Länsstyrelsens beslut att tvinga markägarna att bomma igen tillfartsvägarna till stranden har i princip omöjliggjort parkering på stranden. Kommunen letar därför med ljus och lykta efter andra parkeringsalternativ och har pekat ut ett privatägt grönområde söder om Ejdervägen – hundratalet meter från stranden.
Samhällsbyggnadsnämnden har beslutat att bevilja säsongsbygglov under perioden 1 maj-15 september, vilket ger utrymme för cirka 170 bilar.
– Under mesta delen av året kommer det att vara en äng precis som nu. Förmodligen är det bara tio dagar om året som den kommer att användas, säger Ove Bengtsson (S), 1:e vice ordförande i SBN.
Några större åtgärder för att omvandla platsen till parkering krävs inte.
– Nej, det ska inte hårdbeläggas utan det parkeras på det gräset som är. Det kanske behöver dräneras lite, men det ska inte sättas upp några ”grisar”, säger han till LT.
Utredande tjänstemän konstaterar att åtgärden avviker från detaljplanen, men anser att förutsättningarna för att bevilja ett säsongsbygglov är uppfyllda.
– Visst är det en avvikelse från detaljplanen men vi ser att det enligt plan- och bygglagen är möjligt. Säsongsbygglov skiljer sig väsentligt från ett tillfälligt bygglov så till vida att man kan bevilja det över längre tid. Tillfälligt bygglov kräver också att det finns en planering för vad som ska hända senare och är begränsat för hur länge man kan förlänga det, säger Ove Bengtsson (S).
Ove Bengtsson (S), 1:e vice ordförande i samhällsbyggnadsnämnden, inser att lösningen inte täcker behovet av p-platser under högsommardagar men tycker att det som beslutats är bra. Foto: Rickard Gustafsson/Arkiv
Enligt länsstyrelsens beslut, som tvingade fram markägare att sätta upp bommar vid tillfartsvägarna till stranden, är bilkörning och parkering på stranden miljöfarlig verksamhet.
En fråga som väcks är om inte parkering på ett grönområde medför liknande miljörisker?
– Kommunens grundinställning är att det inte innebär någon miljöpåverkan att parkera på stranden. Vi ser inte att det är negativt och det är samma förutsättningar här. För övrigt får vi fler och fler elbilar och tiden när bilar läcker olja är förbi, säger Ove Bengtsson.
De cirka 170 p-platserna är naturligtvis inte i närheten av det antal bilar som tidigare somrar parkerat på själva badstranden.
Fler platser utreds och Bengtsson hävdar att det finns ett större syfte med att skaka fram p-platser.
– Vi måste ta på oss en roll för att havet, kusten och det rörliga friluftslivet ska vara tillgängligt för befolkningen i Sverige. Det handlar inte bara om ortsbefolkningen och då har vi ett ansvar att anordna möjligheter för parkering.
Medborgerlig Samling reserverade sig mot beslutet. Partiet anser att samma regler bör gälla för kommunen som för andra medborgare, då åtgärden inte anses vara en mindre avvikelse från detaljplanen.
– Det här problemet är skapat av Länsstyrelsen. Den här lösningen är inte ett enda dugg bättre än bilar på stranden. Vi har inte gett upp om bilstranden och ställer oss bakom föreningen Strand för Allas kommande resningsansökan, säger nämndsledamoten Birger Bäkmark (MED).
Ove Bengtsson (S), 1:e vice ordförande i samhällsbyggnadsnämnden, inser att lösningen inte täcker behovet av p-platser under högsommardagar men tycker att det som beslutats är bra. Foto: Rickard Gustafsson/Arkiv