Klik venligst
FÖRETAGANDE 2023-01-25 KL. 14:06

Meta undviker att svara på frågor

Av Rickard Gustafsson

Facebook har tre miljarder användare över hela världen – i Sverige har 8 av 10 personer ett konto. Men att komma i direktkontakt med ägarföretaget Meta är omöjligt – även för media. Alla frågor och svar sker genom Metas presservice som i själva verket är en extern pr-byrå som fungerar som en sluss.

Meta undviker att svara på frågor
Att komma i direktkontakt med företaget Meta/Facebook är omöjligt även för journalister. All kommunikation med företaget sker genom en stockholmsbaserad pr-byrå. Foto: Adobe Stock

När Laholms Tidning söker kontakt med Meta är det svårt att hitta kontaktuppgifter till presstalespersoner. Efter googlande och letande finner undertecknad en mejladress till Metas presservice, till synes väl undangömd på företagets hemsida.

Frågor till Metas presservice ska ställas via e-post och LT skickar därför i väg åtta frågor. Två av frågorna berör Lone Bjerregaards kontokapning om varför kontot inaktiverats samt om Meta har för avsikt att hjälpa henne?

Övriga sex frågor lyder som följer:
• Vad har Meta för ansvar att hjälpa användare att återfå kontrollen över kapade konton?
• Kan användare som utsatts för kontokapning vända sig till Meta? I så fall hur går de till väga?
• Hur prioriterad är säkerheten för era användare?
• Varför är det så svårt för användare att komma i kontakt med Meta/Facebook? (ingen mejladress, telefonnummer eller chat finns tillgänglig).
• Hur arbetar ni för att öka kundservicen?
• Har Meta/Facebook några allmänna råd till användare för att undvika kontokapningar?

Svaret som kommer tillbaka från Metas presservice är kort och intetsägande:
”Generellt sett är det otroligt viktigt att man vidtar ett antal försiktighetsåtgärder för att skydda dina profiler i sociala medier, exempelvis tvåfaktorsautentisering. I de allra flesta fall där hackare får tillgång till sociala medieprofiler är det först genom att hacka den e-postadress som är kopplad till det aktuella användarkontot. Med fler än 3 miljarder människor som använder våra tjänster är självbetjäning för närvarande det bästa alternativet för snabb och effektiv lösning av de allra flesta problem.”

När LT ringer upp avsändaren, Metas presstalesperson Klara Lindholm, för att få svar på varför frågorna inte besvaras förklarar hon att hon egentligen inte jobbar på Meta utan på en PR-byrå, Gullers.
– Jag kan inte svara på någonting just nu, utan det jag kan göra är att jag tar dina frågor en vända till, till kund (Meta, reds anm.) och sen återkommer till dig. Jag lovar inte att du får svar, men låter det bra?
Hur får jag kontakt direkt med Meta?
– Det är via oss du får gå. Så jag kommer kontakta dem igen och återkomma till dig, säger Klara Lindholm.
Så det är Meta som svarat på mina frågor och det är det här som är deras officiella svar?
– Ja, precis.
Men jag har ju inte fått svar på mina frågor?
– Det är de svar som de kan ge just nu. Jag ska försöka dra det ett varv till men jag kan inte lova någonting.

I mejlet från Metas presservice bifogas även en facebook-länk dit användaren hänvisas att felsöka och kan begära granskning av sitt inaktiverade konto.

LT vidarebefordrar länken till Lone Bjerregaard som följer instruktionerna, men problem uppstår direkt – man måste vara inloggad på Facebook för att kunna felsöka. Ytterligare ett Moment 22 för laholmsföretagaren som sedan dagen innan nyårsafton inte har tillgång till sitt konto.

Metas presservice ges ytterligare en chans att förtydliga sina svar, fast den här gången vill LT även ha svar på frågan om hur en facebooklänk ska kunna hjälpa användare vars facebookkonto kapats?
Mejlsvaret blir den här gången väldigt kortfattat: "Kommentaren från Meta är den som tidigare skickades".

Utöver det medskickas ytterligare en facebooklänk där Lone Bjerregaard för femtioelfte gången kör fast.

LÄS MER: Kontokapad företagare kritiserar Facebook