Klik venligst
FÖRETAGANDE 2023-01-25 KL. 13:22

Kontokapad företagare kritiserar Facebook

Av Rickard Gustafsson

I åtta års tid har laholmsföretagaren Lone Bjerregaard använt Facebook för att marknadsföra sitt hudvårdsföretag Thalion Sverige. Vid nyår blev kontot kapat av okända personer och sedan dess har hon fört en resultatlös kamp mot företaget Meta för att återta kontrollen.
– Att inte Meta är tillgängliga för användare som utsätts är bortom all kritik, säger hon till LT.

Kontokapad företagare kritiserar Facebook
Laholmsföretagaren Lone Bjerregaards facebook-konto hackades strax innan nyår. Sedan dess har hon gång på gång hamnat i olika återvändsgränder och ifrågasätter starkt hur Meta/Facebook hanterar sina kunder. Foto: Rickard Gustafsson

Lone Bjerregaard importerar exklusiva hudvårdsprodukter från Frankrike, via sitt företag Thalion Sverige. Kunderna är spa-anläggningar och skönhetssalonger över hela Sverige.
Mycket av marknadsföringen och kommunikationen med kunder och leverantörer sker genom Facebook, Messenger och Instagram – alla ägda av Meta. För att kunna ha en företagskopplad sida på Facebook så måste man vara en fysisk person. Det betyder att Lone styr ”Thalion Sverige”-sidan genom att växla mellan företagets profil och sin privata.

Under de tio år som Lone använt Facebook har hon aldrig varnats för inlägg som bryter mot communityreglerna och hon har dessutom betalat pengar för annonser på plattformen.

Dagen innan nyårsafton gick hon in på Facebook för att posta en ”Gott Nytt År”-hälsning till kunder och leverantörer. I inloggat läge på Facebook fick hon en avisering där hon skulle godkänna att hon var administratör för sidan Thalion Sverige.
– Den här aviseringen såg ut att komma från Meta Business. Om jag inte godkände skulle sidan stängas ner. När jag klickade på länken dök två vänförfrågningar upp som jag absolut inte har skickat förfrågningar till. Då tänkte jag ”Gud, jag har blivit hackad!”, berättar Lone och säger att hon drabbades så smått av panik.
– När jag loggade ut för att byta lösenord så var min profilbild utbytt mot en bild på en vietnamesisk man.

När hon försökte logga in på nytt fick hon ett kort och koncist meddelande från Meta: ”Du kan inte använda Facebook eller Messenger eftersom ditt konto, eller aktiviteten på kontot, bryter mot våra communityregler”.
För att återta kontrollen gick hon in på Facebooks ”hjälp”-center. Fyllde i uppgifter och skickade in en bild på sin id-handling.
– Då får jag ett svar att mitt konto är avstängt. Sedan kom ett mejl att man kunde överklaga beslutet, men mejlet gick såklart inte att svara på, suckar Lone.

Överklagan skulle ställas till Meta Business.
– För att kunna göra det var man tvungen att vara inloggad på Facebook, men det går ju såklart inte eftersom mitt konto är kapat. Snacka om Moment 22, säger Lone som inte fått något svar på på vilket sätt hon brutit mot communityreglerna.


Lone Bjerregaard har på alla sätt försökt återta kontrollen över sitt kapade facebook-konto utan att lyckas. Någon hjälp från Meta/Facebook har hon inte heller fått. Foto: Rickard Gustafsson


Lone berättar att hon efter kontokapningen varit i kontakt med en annan kvinnlig företagare som drabbats av precis samma sak. Där lyckades företagaren efter månader av arbete få tillbaka sitt konto.
– Hon kände någon som kände någon som jobbade på Meta. Så det enda sättet att få tillbaka kontot verkar vara om man känner någon på Meta och är det så det fungerar tycker jag att det är för jäkligt.

Hon har själv, på alla möjliga och omöjliga vägar, försökt att komma i kontakt med Meta. Ingenstans har hon hittat några kontaktuppgifter, mejladresser, telefonnummer.

Att Meta, med ett börsvärde på 3 600 miljarder kronor, inte har en kundtjänst är bedrövligt, anser Lone.
– Har inte Meta ett ansvar att hjälpa sina användare att få tillbaka sina konton om de hackas? Det går ju inte att kontakta dem och vad händer då med säkerheten och tryggheten för oss företagare som använder deras tjänster? Borde inte säkerheten för användarna vara av högsta prioritet?

– Det känns som ett Fort Knox, med jättelika murar, som man inte kommer igenom, säger Lone som vill varna andra företagare som använder sig av Facebook och Instagram.

Du har inte funderat på att bara skapa en helt ny profil på Facebook och börja om från grunden?
– Jo, men det är också ett Moment 22. Min mejladress och mitt telefonnummer är också kopplade till min kapade profil på Facebook och då innebär det att jag måste skaffa både ny mejl och nytt telefonnummer och då är det som att jag tvingas börja om från noll igen med mitt företag i kommunikationen med kunder och leverantörer.
– Jag är optimist och hoppas fortfarande att jag ska få tillbaka mitt konto på något sätt.

LÄS MER: Meta undviker att svara på frågor