Av Rickard Gustafsson
Hotet om nedläggning är definitivt över för Lagaholms bågskyttar. Ett nytt avtal med kommunen ger klubben en långsiktigt permanent bas och sätter punkt för vinterns akuta lokalkris.
Kommunstyrelsen i Laholm har godkänt ett nytt tioårigt nyttjanderättsavtal med Lagaholms Bågskytteklubb. Avtalet innebär att föreningen gratis får överta cirka 4 000 kvadratmeter mark och en tillhörande ladugårdsbyggnad på fastigheten vid Kullsgårdsvägen.
I utbyte ska klubben själv bekosta allt framtida drift- och underhållsarbete.
Beslutet innebär en efterlängtad nystart efter en turbulent vinter. Tidigare i våras tvingades klubben lämna sin förra lokal efter en konflikt med Hawkhills Trialklubb, vilket skapade stor osäkerhet och akut lokalbrist för de drygt 40 medlemmarna.
Bågskyttarna har redan tjuvstartat på utomhusområdet, men tack vare det klubbade avtalet kan hela anläggningen tas i bruk den 1 juni. Närmast väntar ett omfattande arbete med att anpassa den gamla ladan för verksamheten och klubbens paraskytte.
