FÖRENINGSLIV 2024-06-25 KL. 16:02

”Har nog aldrig varit så fin som den är nu”

Av Johan W Jönsson

Ett underdimensionerat pumpaggregat gjorde att S/S Lagaholm tog in vatten och kantrade vid sjösättningen i fjol. I år fanns ett större aggregat på plats från start och isättningen av av den klassiska ångbåten gick som en dans.
– Det känns positivt att båten är i vattnet. Det har gjorts mycket jobb med den. Jag tror aldrig den har varit så fin som den är nu, säger eldsjälen Lars Ingvar Persson.

”Har nog aldrig varit så fin som den är nu”
Ångbåten S/S Lagaholm har blivit en symbol för Laholm. Båten hålls kär av många laholmare och nu är den åter på plats i Lagan. Foto: Johan W Jönsson

Intresset var stort när S/S Lagaholm skulle sjösättas. Ångbåten har blivit en symbol för Laholm och ligger många laholmare varmt om hjärtat. Men det var nära att den gick förlorad.

Förra året var första året på fyra år som ångbåten var i Lagan igen. Detta sedan nämnde Lars Ingvar Persson räddat båten genom att ropa in den på auktion.

Han överlämnade sedan den till Ångbåtsföreningen, där Karl-Fredrik Klinker är ”ofrivillig” ordförande. Han valdes, delvis mot sin vilja, till klubbhållare på årsmötet.

– Det var ingen annan som ville, skrattar Kalle, som precis som vanligt tog ett stort ansvar när båten skulle i vattnet, men han var inte så intresserad av att ta åt sig någon ära.

Karl-Fredrik Klinker gör tummen upp sedan S/S Lagaholm träffat vattnet igen. Foto: Johan W Jönsson

– Det är andra som lagt ner ett stort arbete för att få båten i sådant fint skick som den är i nu. Det är en fröjd att se S/S Lagaholm i Lagan igen, pustar Klinker efter avklarat arbete.

För och akter har skrapats. Bara det arbetet tog sju dagar. Sedan tog det ytterligare sju dagar att lackera för och akter. Det är ny durk i båten och maskinen är nyrenoverad.

– Det är 30 år sedan båten renoverades senast. Den har nog aldrig varit så fin som den ännu. Vi är nog så nära original som den kan bli. Nästa steg är att byta ångpanna, säger Persson.

Att byta den kostar 200 000 kronor och de pengarna finns definitivt inte i föreningen, berättar Persson. Renoveringen gjorde att sjösättningen blev lite senare än vanligt i år.

Lars Ingvar och Eivor Persson samt kapenterna Rune Forsén och Richard De Garay ser fram emot många fina turer på Lagan. Även Bo Logarfve kommer ratta båten men fanns ej med vid fototillfället. Foto: Johan W Jönsson

Intresset för att åka med på turerna på Lagan är stort: ”Det ringer och mejlar folk hela tiden”. Först måste dock båten besiktigas och testköras. Sedan kan resenärer tas emot.

– Det är bra tryck på grejerna. Folk undrar om vi kan börja köra i morgon, men det finns inte en chans. Vi ska nog kunna börja köra snart, om inget oväntat dyker upp, säger Persson.

Tanken är att köra torsdag till söndag. Under torsdagkvällar då det är evenemang på stán blir det kortturer på cirka 30 minuter. Hur länge båten är i Lagan beror på intresset.

– Vi körde nästan hela september i fjol. Men det hänger på vädret. Är det vackert väder vill folk åka båt. Det får vara åtta passagerare per tur för att det ska gå ihop sig. Vi har plats för tolv.

Lagan låg spegelblank vid sjösättningen av ångbåten. Eldsjälarna Hans Carlsson och Stig-Ove Ödbo syns i den nyrenoverade båten. Foto: Johan W Jönsson

Biljetter köps på Nortic.se. För den som inte vill boka på nätet går det även att köpa fysiska biljetter på Turistbyrån samt på Maxi i Mellbystrand.

– Vi har bra sponsorer och det är vi beroende av. Vi har sålt ett antal sponsorturer och det vill till. Vi börjar på minus i år igen, men det rättar sig. Det hade varit kul att börja på noll, säger Persson.

Ångbåtsföreningen växer. Vill man som privatperson stötta så kan man bli medlem i Laholms Ångbåtsförening. Hur man går tillväga står på föreningens hemsida sslagaholm.se.

Sjösättningen av S/S Lagaholm gick som en dans i år. Foto: Johan W Jönsson