Av Johan W Jönsson
Göran och Marijke Christiansson har bott i Nyby längs Ängelholmsvägen i två och ett halvt år. På den tiden har tre allvarliga bilolyckor skett utanför deras fönster. Den senaste så sent som på trettondagen. Nu vill de att hastigheten sänks från 80 kilometer i timmen till 60.
– Det räcker med olyckor här nu. Krävs det att någon dör för att det ska hända något?, säger Göran.
Paret Christiansson bedriver en plantskola där de bland annat odlar nötträd. På trettondagen fick de oväntat besök av en vit Volvo som voltade in i deras trädgård och plöjde ner ett antal mindre träd.
– De som satt i bilen hade otrolig tur. Normalt sett står det bilar utanför verkstaden men nu var det röd dag. En meter åt sidan så hade det varit mos av allting, säger Göran och pekar på ett träd.
Bilen vändes på hjul igen och bogserades iväg. De som satt i fordonet klarade sig. Men det kunde alltså gått illa. Nu har Göran och Marijke fått nog av olyckor längs vägsträckan.
– Vi vill inte ha fler olyckor. Sommaren 2022 när vi nyligen flyttat hit var det en bil som for av vägen på andra sidan och det är även en som kört av vid svängen där, säger Göran och visar.
Det är 80 kilometer i timmen på sträckan. Men i praktiken innebär det att många håller 90 kilometer i timmen och ibland går det till och med fortare än så, vittnar Christianssons om.
– Det vore ju väldigt synd om någon dog här. Hade bilen som körde in här nu träffat trädet, stenmuren eller en bil som stått här så hade det mycket väl kunnat hänt, säger Göran.
Paret fick delar av sitt ek- och lärkstaket fördärvat och dessutom förstördes cirka ett dussin mindre hasselträd, som nu inte går att sälja vidare. Det ekonomiska är dock löst.
– Vi har snackat med föraren av bilen och kommer bli ersatta. Så det är det minsta problemet. Att det sker så många olyckor här är allvarligare. Än så länge har alla klarat sig…, säger Göran.
Efter flera olyckor vill Göran och Marijke Christiansson gärna att Länsstyrelsen i Halland sänker den tillåtna hastigheten från 80 kilometer i timmen till 60 hela vägen från Laholm ner till Kövlingesvängen. Foto: Johan W Jönsson
– En annan aspekt är säkerheten för alla de barnfamiljer som bor här. När barnen cyklar till skolan och aktiviteter går många över här och det känns inte säkert. Det är lurigt!, säger Marijke.
Har olyckorna någon gemensam nämnare som ni ser det, utöver hastigheten?
– Nu senast var det snö, så det var kanske dålig sikt. De andra olyckorna skedde sommartid. Så då var väglaget och sikten bra. Som vi ser det är det sänkt hastighet som behövs, säger de.
Christianssons har hört av sig till Trafikverket i frågan. De hänvisade dock deras ärende vidare till Länsstyrelsen. Än så länge har dock responsen uteblivit. Så LT gör ett försök.
Och det stämmer att länsstyrelsen beslutar om lokala trafikföreskrifter för allmänna vägar utanför tättbebyggt område där staten är väghållare samt på enskilda vägar.
– Vi kan till exempel besluta om hastighetsbegränsning när det behövs en lägre hastighet på en kortare sträcka, säger Charlotte Viklund som är förvaltningshandläggare på länsstyrelsen.
Om någon anser att hastigheten behöver ändras, kan ett förslag om lokala trafikföreskrifter mejlas till länsstyrelsen. Det går att läsa på om föreskrifter i trafiken på länsstyrelsens hemsida.
– Förslaget bör innehålla vilken sträcka förslaget gäller, en karta där sträckan är tydligt markerad samt en motivering till varför de anser att trafikregeln ska ändras eller införas, säger Viklund.
Att ett dussin nötträd och ett staket fördärvades vid olyckan är det minsta problemet. Men nu har paret Christiansson fått nog av olyckor längs Ängelholmsvägen. Foto: Johan W Jönsson
På sträckan är det 80 kilometer i timmen. För fort tycker paret Christiansson då tre olyckor skett under den korta tid de bott längs vägen. Foto: Johan W Jönsson