Av Rickard Gustafsson
Strand för Alla och juristen Ola Bengtsson hyser gott hopp om att domen som stoppade strandtrafiken upphävs. I en kommande resningsansökan till Högsta domstolen hävdar föreningen att länsstyrelsens beslut vilar på påståenden och inte är baserade på fakta.
Efter ett halvårs arbete med att samla ihop information och argument för en resningsansökan kallade föreningen Strand för Alla till presskonferens.
Föreningens jurist, Ola Bengtsson, har nagelfarit domen och är väldigt hoppfull om chanserna att Högsta domstolen tar upp fallet.
– Vi har så mycket på fötterna att det bör bli resning. Sen är ju frågan hur HD bedömer det, det är svårt att säga.
Målet med resningsansökan är att riva upp domen i Mark- och miljödomstolen som fastställde länsstyrelsens beslut från april 2023. Beslutet blev i princip dödsstöten för strandtrafiken då markägare tvingades att sätta upp bommar vid 16 nedfartsvägar till stranden.
I beslutet lutade sig länsstyrelsen tungt mot den dom från 2019 där Mark- och miljööverdomstolen fastställde att strandtrafiken är miljöfarlig verksamhet. Samma dom som förbjöd Laholms kommun att främja motorfordonstrafik och parkering på stranden.
I resningsansökan till Högsta domstolen kommer föreningen Strand för Alla att presentera bevis på att bilarna inte utgör någon fara för strandmiljön i Mellbystrand och Skummeslövsstrand. Foto: Rickard Gustafsson/Arkivbild
Pudelns kärna i resningsansökan är att Strand för Alla hävdar att de har tagit fram bevis på att tidigare beslut och domar bygger på påståenden snarare än fakta.
– Det har inte gjorts någon miljökonsekvensbeskrivning så vi valde att själva göra en och har tagit hjälp av oberoende konsulter, säger föreningens ordförande Mats Olofsson.
Konsultföretagen, Geo Miljö och Afry, har gjort tryckprover på stranden och undersökt förekomsten av växter och djur för att pröva sanningshalten i att bilar packar sanden, vilket enligt länsstyrelsen skulle vara till nackdel för djur- och växtliv och förhindra dynbildning.
Ett 1,2 hektar stort område har undersökts. Några skillnader från där bilar parkerats i decennier till närliggande bilfria områden har inte stått att finna.
– De argument som tidigare påståtts i mark- och miljödomstolen har vi raderat ut. Vi har med hjälp av expertis tagit fram bevisning och kan presentera att de faktiska förhållandena inte är sådana som det står i domen. Vi slår hål på allting, säger Ola Bengtsson.
Tryckprover som tagits av ett oberoende konsultföretag ska enligt föreningen Strand för Alla påvisa att det är naturen och inte bilar som komprimerar sanden på stranden. Foto: Rickard Gustafsson/Arkiv
Enligt konsulternas utredningar är det naturens egna krafter och inte bilarna som påverkar strandmiljön.
– Det är fyra punkter som motparten åberopar, som Länsstyrelsen och Mark och miljödomstolen fattat besluten på, och det finns inte ett enda belägg för att de stämmer. Jag vet inte var de fått det ifrån, säger Ola Bengtsson.
En del av bevisningen, i inlagan till HD, är en drygt 20 minuter lång film som föreningen tagit fram för att beskriva de faktiska förhållandena på stranden.
Filmen skulle kunna ses som en känga till domstolen som aldrig besökt platsen.
– Vad är det man säger…kan inte Muhammed komma till berget får berget komma till Muhammed. De har ju aldrig gjort någon besiktning eller syn, så filmen ska visa hur det rent faktiskt ligger till, säger Mats Olofsson.
Juristen Ola Bengtsson, ordföranden Mats Olofsson och vice ordföranden Kajsa Sörman hoppas och tror att Högsta domstolen beviljar Strand för Allas resningsansökan. Foto: Rickard Gustafsson