NYHETER 2024-10-31 KL. 09:32

Risk för störningar på Markarydsbanan

Av Carina Nilsson

Kommunledningen i Halmstad presenterade nyligen storslagna planer på en helt ny stadsdel runt stationsområdet, där Halmstad C ska byggas om.
Trafikverkets planer på att börja trafikera Markarydsbanan med persontåg vid årsskiftet 2027–2028 ligger fast, men med risk för störningar.

Risk för störningar på Markarydsbanan
Planen att pågatågen ska rulla mot Knäred, Veinge och Halmstad ligger fast, men en ombyggnad av stationen i Halmstad kan skapa problem. Foto: Arkiv

Halmstads kommun presenterade nyligen en detaljplan för ett stort område runt järnvägsstationen som har fått namnet Stationsstaden. Det ska bli en helt ny stadsdel med kontor och bostäder. Själva stationsbyggnaden kommer att hamna på andra sidan järnvägen jämfört med idag.

Enligt den tidsplan som har tagits fram av Halmstads kommun ska arbetet med spårombyggnad och breddade perronger göras 2029-2030.

Annika Atterhagen som är åtgärdsplanerare för Trafikverket konstaterar att planerna för Markarydsbanan ligger fast.

– Det är inte så mycket som har ändrats, trafiken med persontåg en gång i timmen ska starta i december 2027 eller i början av 2028. Men det är klart att det är lite olyckligt att Knäred och Veinge blir klart 2028 när Halmstad ska byggas om 2029-2030, säger hon.

Bengt Germundsson har väntat länge på att Halmstad ska dyka upp som destination i tidtabellen. Men planen att persontrafiken ska starta 2027-2028 ligger fast enligt Trafikverket. Foto: Arkiv

Det som kan inträffa är att Markarydsbanans tåg kommer få svårt att vända när delar av bangården i Halmstad behöver stängas av på grund av ombyggnaden.

– Vi jobbar stenhårt på att planera för så lite påverkan på tågtrafiken som möjligt och vi har också en tät dialog med tågoperatörerna, som beslutar om trafiken, men det är ett stort pussel med väldigt många bitar som ska passa ihop, säger Annika Atterhagen och fortsätter:

– Det finns en risk att resenärerna kan behöva åka buss delar av sträckan, då tågen kan behöva vända på andra platser än Halmstad C. Det är såklart inte bra när man vill få in en vana hos resenärerna att åka tåg.

Samtidigt är Markarydsbanan viktigare än någonsin när det pågår flera olika ombyggnadsprojekt och delar av järnvägen stängs av.

– Den behövs för att kunna leda om trafiken, säger Annika Atterhagen.

Markaryds kommunalråd Bengt Germundsson (KD) har varit med i arbetsgruppen Pågatåg nordost sedan 2007.

– Trafikverkets planer löper som planerat men som vanligt finns det saker som seglar upp som hot. Det största hotet som jag ser det är att regeringen kan komma att göra omprioriteringar i vad man vill satsa på. Eftersom projektet kommer att kosta över 100 miljoner så krävs regeringens godkännande innan man kan sätta i gång, säger han.

Han hoppas dock innerligt att det ska gå vägen den här gången.

– Får vi i gång trafiken mellan Markaryd och Halmstad så knyter man ihop sydöstra Sverige, ända bort till Blekinge, med västkusten. Det finns stora vinster med det. I Markaryd har vi fortfarande väldigt många som bilpendlar västerifrån till sina arbeten och som skulle kunna tågpendla. Jag hoppas verkligen att tidsplanen håller men ingenting är klart förrän det är klart, säger han.