NYHETER 2025-08-19 KL. 19:12

JO riktar hård kritik mot Laholms kommun

Av Rickard Gustafsson

Justitieombudsmannen ger Laholms kommun rejält med smisk för att ha dröjt över tre veckor med att lämna ut allmänna handlingar. JO betonar att kommunens ursäkter inte är tillfredsställande.
– Det har inte varit bra nog, medger förvaltningschef Andreas Meimermondt på Laholms kommun.

JO riktar hård kritik mot Laholms kommun
ChefsJO Erik Nymansson kritiserar Laholms kommun för långsam hantering av utlämnande av allmänna handlingar. Foto: Johanna Hanno

I skottgluggen den här gången står Kultur- och folkhälsonämnden som åsidosatt offentlighetsprincipen genom långsam handläggning av en begäran om utlämnande av handlingar.

Ärendet rör entreprenören Daniel Ravald, ägare till ljud- och ljusföretaget HR-AV Produkter. Hemmeslövsbon intervjuades i LT/BNU, i mitten av maj, efter att ha riktat skadeståndskrav mot Laholms kommun för otillåten direktupphandling och felaktig tillämpning av ramavtal.

När Ravald började ana oegentligheter begärde han ut kreditfakturor, dokumentation kring direktupphandlingarna, inkomna anbud och en förklaring till uteblivna avrop.

Han mejlade sin begäran den 16 april, men handlingarna lämnades först ut den 8 maj. Fördröjningen anmäldes till JO.

Första ronden gick till Daniel Ravald som tvistar med Laholms kommun om ett upphandlingsärende. Huvudfrågan är ännu inte avgjord och kommer troligen att avgöras i domstol. Foto: Rickard Gustafsson/Arkiv

Kommunen förklarade dröjsmålet med sjukdom på upphandlings- och juridiska enheten, storhelger och att begäran var komplex. Man hävdade också att sekretessprövningar och den pågående skadeståndstvisten krävde extra tid.

JO:s utredning landar i hård kritik mot Laholms kommun.

”Det har inte kommit fram några godtagbara skäl för den långa handläggningstiden”, skriver chefsJO Erik Nymansson.

Enligt chefsJO ska handlingar normalt lämnas ut samma dag. Endast någon enstaka dags fördröjning kan godtas om sekretessprövning krävs.

Att skylla på sjukdom och långhelger imponerar inte på Nymansson, som leder instansen som granskar att myndigheter följer lagar och agerar korrekt mot medborgarna.

”Jag vill med anledning av det påminna om att JO tidigare uttalat att en begäran om handlingsutlämnande ska prioriteras framför den löpande verksamheten och att en myndighet har en skyldighet att se till att den är organiserad på ett sätt som säkerställer att framställningar kan hanteras rättsenligt, även under enskilda personers frånvaro”, skriver Nymansson och och betonar att offentlighetsprincipen är ett fundament i den svenska demokratin.

Andreas Meimermondt, förvaltningschef för samhällsbyggnads-, kultur- och folkhälsoförvaltningen, medger att kommunen misslyckats i det aktuella fallet. Kritiken från JO har dock redan lett till nya rutiner. Foto: Rickard Gustafsson/Arkiv

Förvaltningschefen Andreas Meimermondt lägger sig platt för kritiken.

– Det finns inget annat att säga än att JO har rätt, vi har varit för långsamma i handläggningen. Det har inte varit bra nog.

Laholms kommun hade redan före JO:s beslut vidtagit åtgärder för att undvika liknande dröjsmål, berättar Meimermondt.

– Vi har lyft frågan flera gånger i förvaltningsledningsgruppen och enats om rutiner för att täcka upp för varandra. Alla inblandade har fått tydligt besked: enkla ärenden ska expedieras samma dag och svåra och mer komplicerade inom ett par arbetsdagar.

Daniel Ravald är nöjd med utslaget, som han ser som en del i den större tvisten.

– Jag ser det som en delseger. Kommunen har nekat mina skadeståndskrav och innan jag går till domstol vill jag invänta svar från Konkurrensverket, säger han till tidningen.

Fortsättning följer.

LÄS MER: Daniel kräver kommunen på skadestånd – inga affärer trots avtal

Fakta: Offentlighetsprincipen och skyndsamhetskravet

• Offentlighetsprincipen är en av grundstenarna i svensk demokrati sedan 1766 och är grundlagsreglerad i tryckfrihetsförordningen (TF). Den innebär att allmänheten har rätt att ta del av myndigheters handlingar. Syftet är att skapa insyn, motverka maktmissbruk och stärka medborgarnas möjlighet att granska det offentliga.

• Skyndsamhetskravet innebär att en handling som får lämnas ut ska tillhandahållas genast eller så snart det är möjligt. I praktiken betyder det att en begäran ofta ska hanteras samma dag. Några dagars fördröjning kan accepteras om t ex sekretessprövning måste göras, men längre väntetider är inte förenliga med lagens krav.

• En myndighet får inte på grund av att någon begär att få ta del av allmän handling efterforska vem personen är eller vilket syfte som denna har med sin begäran i större utsträckning än som behövs för att myndigheten skall kunna pröva om hinder föreligger mot att handlingen lämnas ut.