KULTUR 2026-05-16 KL. 17:13

Himlen sprack upp när tornmusikerna tog ton

Av Johan Jönsson

Under Kristi himmelsfärdsdagen fylldes åter Laholms stadskärna av ljuva toner från tornet på S:t Clemens kyrka. Den traditionsrika tornmusiken lockade ett stort antal besökare till kyrkbacken där omkring 150 personer samlades för att lyssna till konserten från höjden.

Himlen sprack upp när tornmusikerna tog ton
Tack för att ni lyssnade. Tre av musikerna som gav en hälsning från ovan efter konserten. Foto: Tommy Paulison

– Det är traditionsrikt och väldigt välkommet varje år. Tornmusiken har blivit en viktig del av Laholms Kristi himmelsfärdsfirande, säger Tommy Paulison.

Inför årets framträdande såg vädret länge osäkert ut. Tunga moln drog in över Laholm bara en halvtimme före konsertstarten på torsdagen. Men precis när de första tonerna ljudade från kyrktornet sprack himlen upp och solen tittade fram – och stannade kvar under hela den halvtimma långa konserten.

En stund av stillhet på kyrkbacken när tonerna kom från tornet. Foto: Tommy Paulison

Uppe i tornet stod kvartetten Daniel Hjorth, Niclas Johansson, Anders Larsson och Torbjörn Dahlkvist som bjöd publiken på en rad välkända och uppskattade musikstycken. Bland annat framfördes ”Den blomstertid nu kommer”, ”En vänlig grönskas rika dräkt”, ”Härlig är jorden” samt det nyare stycket ”Den blomster som i marken bor”.

Musiken skapade en varm och högtidlig stämning på kyrkbacken, trots de kyliga vindarna utanför kyrkan.

Efter konserten bjöd föreningen Gamla Laholm traditionsenligt på kaffe och vetebröd till besökarna.

Gamla Laholm bjöd i vanlig ordning på lite fika efter konserten. Foto: Tommy Paulison

Kristi himmelsfärdsdag har länge varit förknippad med samlingar utomhus och vårfirande. Inom kyrkan firas dagen till minne av att Jesus enligt Bibeln lämnade jorden 40 dagar efter uppståndelsen på påskdagen. Dagen har också kallats ”Kristi flygare” i folkmun och markerade förr den första riktiga sommardagen då vinterkläderna lades undan.

Traditionen med tornmusik på Kristi himmelsfärdsdag fortsätter att vara ett uppskattat inslag i Laholm. Musiken från kyrktornet samlade ännu en gång människor till gemenskap och eftertanke.

Till och med den lilla hunden njöt av musiken. Foto: Tommy Paulison