När de första nätcasinon startade i slutet av 90-talet var det främst direkta kortbetalningar som gällde. Allt eftersom banker började använda sig av internettjänster blev det lättare att betala på casinon, men en oro steg över att ge sina bankdetaljer till en främmande part på internet. Det var då som tredje parter steg in som mellanhand för betalningar som kunde stoppa identitetsstölder och bedrägerier, i alla fall till viss del.
Det största problemet för casinospelare var hur lång tid det tog för vinster att bli utbetalade. Även när det gäller direkta banköverföringar kan det ta ett par dagar för pengar att komma fram. Långsamt men säkert gjorde dessa betaltjänster det hela snabbare, men det rörde sig ofta om timmar snarare än minuter. Tredje parter har testat vilka casinon som erbjuder uttag på fem minuter eller snabbare, och jämfört vilka betalningsmetoder dessa erbjudanden gäller. Swish är i regel snabbast, men även andra betalningsmetoder på svenska casinon brukar hålla sig till löftet på fem minuter.
Spelinspektionen
Sverige har Spelinspektionen som tillhandahåller licens åt nätcasinon. Förutom en årsavgift så måste casinon med svensk licens hålla sig till en lång rad regler gällande säkerhet och hälsa hos sina spelare, och de får heller inte mycket val i vad för erbjudanden de får ge en spelare. För att förhindra att minderåriga kunde spela så infördes även ett krav om identifikation hos nätcasinon.
BankID har blivit standarden för identifikation via nätet, även om vissa svenska nätcasinon också använder sig av Freja eID. Med lite fler garantier om säkerhet så fick nätcasinon börja använda sig av BankID, vilket även har gjort att Spelinspektionen lättare kan se över spelvanor i den svenska befolkningen.
Största fördelen med BankID
I och med att alla svenska banker använder sig av BankID har det betytt att i princip alla betaltjänster i Sverige har kopplat sig till det på ett eller annat sätt. När svenska casinon blev tvingade att endast använda sig av tjänster som använder BankID blev det därmed lättare att göra betalningar till och från casinon.
Problemet var fortfarande att betalningar använde sig av långsammare mellanhänder och banker vars transaktionstider höll sig till kontorstid. Svaret blev Swish. Med Sveriges banker i direkt koppling i Swish-appen blir betalningar gjorda i princip direkt när de knappas in. Då BankID används som verifiering har även andra betaltjänster separata från banker lyckats få liknande resultat, såsom Zimpler och Trustly. Skillnaden blev stor. Numera skyltar casinon med sina snabba uttag trots att det blivit standarden, då förväntan fortfarande är att det ska ta längre tid.
Anledningen till att betalningar ibland ändå sker långsammare är oftast inte betalningstjänstens fel - även om detta också sker. Det sker ibland att företag, inklusive casinon, har anställda som manuellt ska se över och godkänna utgående betalningar. Detta leder till att vinster blir utbetalda långsammare.
Ett tveeggat svärd
Med snabbare betalningar var det en oro hos Spelinspektionen att spelvanor skulle öka, då folk kunde engagera mer med casinon efter att de fått sina vinster. Systemet Spelpaus har däremot bidragit till att förhindra detta. Två versioner av Spelpaus finns, en där spelarna själva väljer att sätta gränser eller stopp för sitt spelande, och en där Spelpaus automatiskt kommer igång om en spelare har spelat för mycket.
Detta är möjligt då alla svenska casinon måste vara kopplade till Spelpaus-systemet. Systemet är kopplade till en individs personnummer och loggar hur mycket en person spelar i tid och i pengar. När en viss gräns uppnås så blockeras personnumret hos alla casinon med svensk licens, och även fysiska casinon i Sverige. Spelinspektionen är mycket nöjda med denna utveckling.