Klik venligst
NYHETER 2023-05-17 KL. 06:03

A-traktor gick i 200 – blåste om polisen

Av Rickard Gustafsson

Laholmspolisen har på senare tid noterat flertalet manipulerade A-traktorer i hastigheter långt, långt över tillåten nivå. Nu vädjar polisen till vårdnadshavare att ha bättre koll på sina ungdomars fordon.
– Det är bara en tidsfråga innan det sker en dödsolycka, säger kommunpolisen Kristian Nilsson som nyligen blev ifrånkörd av en A-traktor som höll 200 km/t.

A-traktor gick i 200 – blåste om polisen
Laholmspolisen upplever att allt fler A-traktorer är manipulerade och fungerar som helt vanliga personbilar. Nu vädjar kommunpolisen Kristian Nilsson till föräldrar att skaffa sig bättre kontroll över fordonen. Foto: Adobe Stock/Rickard Gustafsson

Laholmspolisen har senaste tolv månaderna gjort 200 kontroller av A-traktorer i Laholms kommun. 100 av dessa fordon hade brister och i 25 av fallen var de så manipulerade att det krävdes ombesiktning. De allvarligaste manipulationerna är att fordonen går för fort, på tok för fort.

Skrämmande statistik och mycket oroande, menar kommunpolisen Kristian Nilsson.
– Vår känsla är att det blir vanligare och vanligare. Fordonen har modifierats för mycket, totalt respektlöst. Här måste mammor och pappor växla upp sitt ansvar gentemot sina barn. Det är föräldrarna som i 99 procent av fallen äger de här fordonen och de kan själva bli åtalade för tillåtande av olovlig körning, säger han till LT.

Straffet för tillåtande av olovlig körning är dagsböter och det är inte ovanligt att böterna för en normalinkomsttagare landar på 20 000-30 000 kronor.

Men det är i grunden inte den ekonomiska påföljden som gör att Laholmspolisen vädjar till vårdnadshavare att skaffa sig bättre kontroll över sina barns fordon.
– Ekonomiska aspekten bryr jag mig egentligen inte om. Jag är genuint orolig över att någon ska köra ihjäl sig själv eller andra och det är bara en tidsfråga innan det sker en dödsolycka. Jag har så svårt att förstå hur man som mamma eller pappa kan välja att lita så blint på sina barn. Det får bara inte hända en allvarlig olycka på grund av att man struntar i reglerna, säger Kristian Nilsson.

Rådet till föräldrar är i första hand att prata med sina barn, men också testköra fordonen.
– Ungdomarna är duktiga mekaniker och duktiga på att modifiera och du kanske måste testköra ofta och när de inte är beredda på det. Att köra modifierat är brottsligt, det kan påverka möjligheten att ta vanligt körkort men framför allt kan det vara förenat med livsfara.


Nyligen blev Kristian Nilsson ifrånkörd av en A-traktor som körde i runt 200 km/t. En mycket obehaglig upplevelse och uttrycker att han är genuint orolig över att det bara är en tidsfråga innan det sker en dödsolycka. Foto: Rickard Gustafsson


Fenomenet är väl utbrett och samtal från allmänheten inkommer från alla delar av kommunen – vardag som helg. Antalet A-traktorer har heller aldrig varit så många som idag och oftast är det bara den orangea LGF-triangeln som skiljer A-traktorn från en vanlig personbil.
– När jag började som polis 2010 var det mest gamla Duetter och Volvos, styva i chassit och inte byggda för att gå snabbare. I dag är det så himla många jättefina bilar. Det är allt från Audi, BMW till pickuper som Ford Ranger och Amarok.

I grunden är det alltså bilar som är tillverkade för att gå i över 200 km/t eller väger 2-3 ton. Ett manipulerat fordon, i händerna på en ungdom med ringa körerfarenhet, är olycksbådande men inte heller lätt för polisen att se med blotta ögat.
– Mina kollegor på trafiken berättar att ju nyare bilen är desto svårare är det att se om fordonet är manipulerat. Förr drog man en vajer, i dag är det mer digitala lösningar och mjukvara där man elektroniskt talar om hur fort fordonet får gå. När fordonen besiktigas är de godkända, men sen manipuleras dem, suckar Kristian.

För några veckor sedan slogs Nilsson själv med häpnad och fick en stor orosklump i magen. Han var på väg hem och rattade sin egen privata bil.
– Jag körde min inte allt för snabba familjebil österut på 24:an, farthållaren inställd på 100 km/t, och blev omkörd av en A-traktor pickup-modell precis innan Edenberga. Just då talade jag med min kollega i telefon och informerade att hon får hänga kvar och att jag privatklädd träder i tjänst för att köra efter.

Efter en kilometers jakt, i 160 km/t, kom Kristian inte närmare A-traktorn och valde att sakta ner.

Han bedömer att ungdomen körde i runt 200 km/t, vilket är den högsta hastighet som Laholmspolisen någonsin varit med om gällande en A-traktor.
– Det blev för farligt och jag ville inte köra av vägen, men såg på raksträckan in mot Våxtorp att det kom mötande trafik och att A-traktorn saktade in. Då höjde jag farten igen för att kunna följa efter och möjligtvis få reda på var föraren bor för att kunna ha ett allvarligt samtal med ungdomen och vårdnadshavarna.

Efter rondellen i Våxtorp drog A-traktorföraren upp farten igen och svängde in på Rössjöholmsvägen, förbi marknadsplatsen.
– Då ser jag bara hur extraljusen försvinner upp mot åsen. Jag hade inga blåljus och sirener och valde att avbryta för det hade blivit för farligt för alla inblandade.