Av Carina Nilsson
Hur får man in mer naturvetenskap redan i förskolan? Det fick all pedagogisk personal i Markaryds kommuns förskolor lära sig mer om under en dag på Vetenskapshuset nyligen.
Det tillverkades lavalampor, blåstes såpbubblor och spelades bowling med petflaskor på Vetenskapshuset nyligen. De som tillverkade och utförde alla sakerna var ett hundratal förskollärare, barnskötare och personal inom pedagogisk omsorg (dagbarnvårdare) som hade en kompetensutvecklingsdag. Syftet var att få in ett naturvetenskapligt förhållningssätt redan i förskolan.
– Alla förskolor har som mål att utveckla arbetet kring naturvetenskap och vi hade en väldigt bra utbildningsdag på Vetenskapshuset, där deras pedagog Mia Nilsson förklarade hur man kan tänka kring ämnet och hur man kan tillämpa det, säger Anna Salomonsson som är verksamhetschef för kommunens förskolor.
Therese Luukkonen, Johanna Nordahl, Madelene Fredriksson och Malin Larsson spelade friktionsbowling på Vetenskapshuset. Foto: Privat
En viktig del är att fånga upp barnens intresse för allt som rör naturvetenskap. Och det behöver inte vara så krångligt.
– En sak som små barn brukar tycka är väldigt roligt är att rulla saker nerför rutschkanan eller en backe. Där kan man få in saker som friktion och det lutande planet som man kan jobba kring. För de minsta barnen räcker det kanske att titta på hur långt en sak kan rulla nerför rutschkanan, säger Anna Salomonsson och fortsätter:
– Kan man fånga upp de här frågorna och göra hypoteser kring varför det blev som det blev så kan man få barnet att fundera, resonera och sammanfatta. Då kan vi samtidigt lära ut hur barnen kan söka sig fram till kunskap.
Jenny Josin och Ewa Kedra sätter röd färg på sin lavalampa som de tillverkade i Vetenskapshuset. Foto: Privat
Många av sakerna som visades på Vetenskapshuset går också att göra med enkla medel.
– Det finns aktivitetskort och böcker som beskriver olika experiment som man kan göra med enkla medel, säger Anna Salomonsson.
Anna Håkansson provat om ballongen kan ge statisk elektricitet tillsammans med Vetenskapshusets pedagog Mia Nilsson, och Sissela Wretmalm. Foto: Privat
Deltagarna var väldigt nöjda med dagen och framför allt hur Mia Nilsson, som är pedagog på Vetenskapshuset, framförde budskapet.
– Hon var otroligt skicklig när hon berättade och förklarade, en verklig inspirationskälla, säger Anna Salomonsson.
Att tillverka lavalampor var en av aktiviteterna. Emelina Johansson och Marita Andersson provar. Foto: Privat