SKOLA 2024-02-14 KL. 13:22

Lärare från Markaryd invald i expertpanel

Av Carina Nilsson

Gymnasieläraren Kajsa Bro från Markaryd har blivit invald i Kungliga Vetenskapsakademins utbildningskommitté, KVA.
– Det känns jättespännande att kunna ta med mina erfarenheter från skolan till forskning och vetenskap, säger hon.

Lärare från Markaryd invald i expertpanel
Kajsa Bro har blivit invald i Kungliga vetenskapsakademins utbildningskommitté, KVA, som utgör Sveriges främsta expertpanel inom vetenskapen. Foto: Privat

Kajsa Bro är gymnasielärare i biologi och naturkunskap på Kunskapscentrum i Markaryd. Hon undervisar alla elever i naturkunskap men biologi läser bara eleverna på det naturvetenskapliga programmet.

– Jag har jobbat som lärare i Markaryd i 25 år och har nu varit med så länge att en del av mina elever är barn till mina gamla elever. Men det känns bra, den svenska skolan är inte alls så dålig som det ibland skrivs, och vi har fantastiska ungdomar, säger hon.

Kajsa har också jobbat med flera olika saker under tiden hon har varit anställd som lärare. Bland annat blev hon utlånad för att vara med och bygga upp Vetenskapshuset.

– Jag blev utlånad på halvtid och har bland annat skapat energiutställningen som finns där. Vi behöver verkligen fler barn och unga som intresserar sig för naturvetenskap, säger hon.

2022 belönades Kajsa med lärarpriset som också det delas ut av KVA. Priset ges till lärare som genom entusiasm, nya idéer och engagerande arbete väcker elevernas intresse för matematik och naturvetenskap.

Kajsa Bro har bland annat varit med och byggt upp Vetenskapshuset. Foto: Arkiv

– Jag blev nominerad av mina båda rektorer och jag tror att det kanske var den utmärkelsen som ledde fram till att jag också blev invald i utbildningskommittén, säger hon.

Kungliga Vetenskapsakademin består av cirka 480 svenska och 175 utländska ledamöter som tillsammans utgör Sveriges främsta expertpanel inom vetenskapen. Akademin är indelad i olika kommittéer och i dessa finns också representanter från näringsliv, skola och media bland annat.

Kajsa kommer att ha sitt uppdrag i tre år, och det innebär bland annat att vara med på fyra möten per år och att bidra med kunskap utifrån lärarrollen i de naturvetenskapliga ämnena.

– I skolan får vi ibland höra att vi inte är en del av verkligheten, men nu kommer jag i stället att kunna ta med skolans verklighet till forskningen. Det är fantastiskt att känna att jag fortfarande kan hitta nya utmaningar i ett yrke jag älskar, säger hon.