SKOLA 2022-06-02 KL. 08:52

Kreativ idé skapade studiero i klassrummet

Av Rickard Gustafsson

Eleverna i 5B på Veingeskolan har genom en smart idé minskat springet och stöket i klassrummet. Förklaringen? De sydde sitt- och ryggdynor till sina hårda och obekväma stolar och vips blev undervisningsmiljön mycket bättre.
– Det är lugnare i undervisningen nu och eleverna sitter mycket längre på sina stolar, säger läraren Rickard Freij.

Kreativ idé skapade studiero i klassrummet
Filip Johansson (sittande) fick med sig alla klasskompisar att sy dynor till sina hårda och obekväma stolar. Syslöjdläraren Bibi Björk tycker att projektet varit väldigt roligt att genomföra och är mycket nöjd med resultatet. Foto: Rickard Gustafsson

Det går att gnälla och klaga, eller så tar man saken i egna händer. Filip Johansson i 5B på Veingeskolan valde entreprenörsstilen och startade en kreativ revolution i klassen, vilken nu spridit sig till fler klasser.

Men vi tar det från början. För ett par månader sedan fick Filip Johansson nog. Han hade tröttnat på sin hårda och obekväma stol i klassrummet och noterade att lärarnas stolar var bra mycket bekvämare att sitta på.
– Jag tyckte att det var lite fuskigt att lärarna hade så sköna stolar och tyckte att vi också skulle ha det, säger Filip när LT är på besök.

Han vände sig till sin syslöjdlärare och frågade om han inte kunde få sy en stol- och ryggdyna och fick givetvis klartecken. När dynorna var färdiga gick startskottet för den kreativa revolutionen.
– Alla ville sitta på min stol! Därefter hängde alla i klassen på och ville alla ha egna dynor, berättar Filip Johansson.

Syslöjdläraren Bibi Björk noterade den kreativa inspiration som plötsligt flödade och berättar att hon gick till skolans rektor och vaskade fram ett par tusen kronor för att införskaffa tyg och skumplast. Sen var klassprojektet i gång.
– Jag gillar att jobba i projekt och har gett det lite extra tid. Jag har bara funnits till hands och eleverna har varit mycket självgående under de här 6-7 veckorna.
Skulle du själv vilja sitta på elevernas stolar en hel dag?
– Nej, det hade jag inte velat. Jag vet ändå en hel del om stolar eftersom jag jobbade på Ikeas modellverkstad innan jag blev lärare, säger Bibi Björk.

Den unge entreprenörens initiativ har nu spridit sig och Filip Johansson berättar att eleverna i både 5A och 5C syr för fulla muggar och att han tror att det kommer att sprida sig till hela skolan.


Eleverna i klass 5B och lärarna på Veingeskolan är rörande överens om att miljön i klassrummet blivit lugnare och att det blivit mindre stök och spring sedan dynorna kom på plats. Foto: Rickard Gustafsson


De numera sköna stolarna har fått stor inverkan i klassrummet.
– Jag tycker att det har blivit mindre spring och stök i klassen och jag tycker att jag gör mycket bättre ifrån mig i skolan, säger Filip.

Klasskompisarna Wilma Nilsson och Stina Almgren håller med.
– Det har varit ett bra projekt! Nu slipper vi de hårda stolarna, säger Wilma.
– Det blir fint och mysigt i klassrummet och vi springer inte runt lika mycket. Det har blivit lugnare och jag har lättare att koncentrera mig, menar Stina.

Eleverfarenheterna från Veingeskolan kan kanske vara värda att tänka på nästa gång kommunen upphandlar nya skolmöbler. Klassläraren Rickard Freij håller med och tycker att allt som gör den pedagogiska miljön bättre bör beaktas.

Freij är mycket stolt över sina elevers arbete och tycker att miljön i klassrummet har blivit både lugnare och mysigare.
– De här stolarna är ju ergonomiskt riktiga, men inte så bekväma. Det är lugnare i undervisningen nu och eleverna sitter mycket längre på sina stolar. Dessutom har det blivit hemtrevligt!