Av Carina Nilsson
Markaryds kommuns långsiktiga satsning på att förbättra språkundervisningen för nyanlända och flerspråkiga elever lyfts fram som ett gott exempel för andra kommuner av Nationellt centrum för svenska som andraspråk, SVA, vid Stockholms universitet.
Satsningen på SVA inleddes efter att kommunen märkte att en grupp elever som läste svenska som andraspråk också hade låga betyg och svårigheter att lyckas i flera andra ämnen.
Markaryds kommun tillsatte då SVA-utvecklare, för att samordna och stötta utvecklingsarbetet på skolorna.
Under åren 2021–2023 deltog kommunen i Skolverkets riktade insatser för nyanlända och flerspråkiga elevers utbildning. Efter det tog man fram gemensamma riktlinjer och rutiner som har bidragit till att synliggöra elevernas behov av SVA-undervisning.
– Vi har sett många vinster med att satsa på att utveckla ämnet svenska som andraspråk, säger Anna Svärd som är lärare och SVA-utvecklare i ett pressmeddelande från Markaryds kommun.
Hon fortsätter:
– I och med att det nu finns gemensamma rutiner i kommunen har likvärdigheten ökat och fler elever får den undervisning de behöver. Det har också skapats en samsyn inom kommunen och en röd tråd i övergången mellan grundskolan och gymnasieskolan.
Arbetet har också gjort det enklare för rektorerna att kunna planera SVA-undervisningen.
– Bristen på utbildade SVA-lärare är dock en fortsatt utmaning för skolorna, precis som det rådande ekonomiska läget. Fler lärare hade behövt utbildas för att tillgodose elevernas behov, men vi får ta ett steg i taget. Utvecklingsarbetet fortsätter, säger Anna Svärd.