Av Johan W Jönsson
Thomas Halling har varit författare i 30 år och har skrivit 99 böcker. I botten är han lärare och under projektet ”Skapande skola” är han mycket ute och inspirerar elever att läsa och skriva. Nyligen var han på Veingeskolan och genomförde ett skrivprojekt. Fantasin flödade. ”Magi”, beskrev Mohammad Alhosseean i 6C det som. Han som annars gillar matte bäst.
”Det var tidigt på morgonen.” Så ska alla noveller inledas. Sedan lockar Thomas Halling på olika sätt eleverna i 6C att börja skriva och att komma vidare. Och som det skrivs.
Eleverna får välja en bild att skriva från och efter sju minuter har alla en inledning. Mohammad har skrivit mycket på kort tid. Om hur han blev rädd och kröp under en filt i sin säng.
– Det är roligt och lite nervöst då det är första gången jag jobbar så här. Berättelsen bara kom till mig. Det var precis som att min fantasi blev bättre, säger Mohammad och fortsätter:
– Jag trodde inte på mig själv i början men tydligen kunde jag. Jag har testat att skriva berättelser förr men detta är den bästa. Thomas har gjort något med mig. Det är typ magi eller något.
Mohammad Alhosseean fick bättre fantasi tack vare Thomas Hallings magi. Foto: Johan W Jönsson
Man brukar säga att en tränare ska ”äga sitt omklädningsrum” och att en lärare ska ”ta sitt klassrum” och fånga eleverna. Det gör verkligen Thomas Halling.
Författaren har varit ute på skolor i 30 års tid för att inspirera elever att läsa och skriva. Han blev extra glad över telefonsamtalet från Veingeskolan då han aldrig tidigare haft uppdrag i Laholms kommun.
– Skolorna får berätta vad de vill ha. Här önskades ett traditionellt författarbesök där jag berättar om tillvaron och svarar på frågor. Plus en workshop som mynnar ut i noveller, säger Halling.
Thomas var på plats i totalt tre dagar. Han mötte först mellanstadieeleverna i storgrupp. Fyror, femmor och sexor för sig. Efter det klassvis där han startade själva skrivprojektet.
Innan han dyker upp vill han att skolorna läser in sig på honom och hans böcker. I Veingeskolans fall har det varit lite problematiskt då det just nu inte finns ett skolbibliotek.
– Jag vill att det ska ha förberetts frågor om mig, yrket och om innehållet i böckerna. Jag reder gärna ut vem som är bäst av Messi eller Ronaldo också men tar helst de andra frågorna först, ler Thomas.
"Det var tidigt på morgonen.", så startade alla noveller på Veingeskolan när författaren Thomas Halling hade workshop i skrivning. Foto: Johan W Jönsson
Ulrika Söderlund Ottosson är lärare på Veingeskolan och den som initierat författarbesöket. Hon var väldigt spänd på hur det skulle bli men är väldigt nöjd med utfallet.
– Det är låg måluppfyllelse både på läsning och skrivning generellt i svenska skolan. Jag hoppas och tror att det här ska inspirera eleverna att fortsätta läsa och skriva, säger hon.
Vad är ditt mål med det här, Thomas?
– Mitt budskap är att alla kan skriva och att alla kan bli författare. Man måste inte skriva böcker som finns på biblioteket. Man kan skriva bara för att det är kul. Jag vill också locka till läsning.
Pedagogen Ulrika Söderlund Ottosson är den som initierat skrivprojektet på Veingeskolan. Foto: Johan W Jönsson
Vet du hur du ska skriva vidare Mohammad?
– Inte direkt. Men jag hoppas att det kommer mer tankar och mer fantasier. Jag tror att Thomas kommer göra något så att jag kommer vidare. Det ska bli kul att fortsätta.
Thomas får ofta frågan om vilken som är favoriten av hans egna böcker och det är dubbelbillderboken som går att läsa från två håll som heter ”Det var tur. Det var synd”.
– Den har bilder av Eva Eriksson som just nu ställer ut på Teckningsmuseet. Jag har besökt den fina utställningen. Jag trivs väl på Stadshotellet och Laholm har en av de vackraste julskyltningar jag sett, avslutar författaren.
Thomas Halling har varit författare i 30 år och har skrivit 99 böcker. Parallelt är han även ute på skolor och inspirerar elever att läsa och skriva. Foto: Johan W Jönsson