Av Carina Nilsson
Resandet har ökat stort, men inte tillräckligt, på busslinjen mellan Markaryd och Halmstad. Då gäller det att visa uthållighet anser Nibes vd Gerteric Lindquist.
– Jag ångrar absolut inte satsningen, det behövde hända något i väntan på tågen, säger han och får medhåll av kommunens näringslivschef John Karlsson.
Starten för tågtrafiken mellan Markaryd och Halmstad har gång på gång skjutits upp och blivit en källa till stor frustrationen bland både politiker, allmänhet och näringsliv i Markaryd.
När Trafikverket än en gång sköt fram starten mynnade det ut i att busstrafiken mellan de båda orterna utökades från 2 till 16 avgångar på vardagar. Utökningen skulle bland annat göra det lättare att åka kollektivt och därmed underlätta rekryteringen till flera stora företag i Markaryd såsom Nibe, Ekamant och Konecranes.
En första utvärdering av busslinjen, som Hallandstrafiken har gjort, visar att resandet har ökat stort men inte tillräckligt för att komma upp i samma nivå som ställs på annan kollektivtrafik. Men näringslivschefen i Markaryd, John Karlsson, tror att man måste ha ett längre perspektiv.
Markaryds näringslivschef, John Karlsson, tror att det gäller att vara uthållig. "Det tar tid att etablera nya vanor" säger han.
– Det tar tid att ändra människors vanor. Markaryd har väldigt många som pendlar från grannkommunerna till sina arbetsplatser här och många av dem har hittat lösningar genom att samåka. Några andra alternativ har egentligen inte funnits tidigare, säger han.
Bussturerna på linje 325 har bland annat anpassats till skifttiderna på de större företagen i Markaryds kommun. Även anslutningsbussarnas tider är anpassade.
– Jag vet att företagen har gjort en del insatser med förmånliga bussbiljetter bland annat. Men det förs också diskussioner om hur man kan göra bussåkandet ändå mer attraktivt med att till exempel ge tjänstemännen möjlighet att jobba under restiden. Då skulle de kunna tjäna in arbetstid genom att åka kollektivt, säger John Karlsson och fortsätter:
– Man ska inte heller glömma att de utökade turerna på busslinjen har gett en utökad service för kommuninvånarna i Markaryd.
Gerteric Lindquist, vd på Nibe, ångrar inte satsningen på busslinjen. "Det behövde hända något i väntan på tågen" säger han. Foto: Rickard Gustafsson/Arkiv
Nibes vd Gerteric Lindquist delar tankegångarna och han ångrar absolut inte att företaget gick in med 7,5 miljoner kronor i sponsring.
– Vi kunde inte bara fortsätta att vänta på tågen. Men det tar ett tag innan människor ställer om sina vanor, och när kostnaden för diesel och bensin sjönk vid årsskiftet, vilket märks direkt i folks plånböcker, så blev det mindre angeläget att ta bussen i stället för bilen, säger han.
Gerteric Lindquist tror inte att Nibes sparpaket kommer att påverka bussresandet.
– Vi har fått en inbromsning nu men på lite längre sikt har det ingen betydelse.
Resandet har ökat stort men behöver öka ändå mer anser Hallandstrafiken. Foto: Carina Nilsson
Gerteric tror också att en bra internetuppkoppling på bussen hade ökat folks vilja att åka buss.
– Det är en av tågets stora fördelar – att man kan arbeta under resan. Hade man kunnat få till det även på bussen hade det varit mycket bra. Jag ser det som väldigt viktigt att vi är långsiktiga och håller ut nu så ska väl tågtrafiken komma igång så småningom, säger han.