Klik venligst
SAMHÄLLE 2022-08-26 KL. 15:33

Nibe miljonsponsrar bussar tills tågen rullar

Av Rickard Gustafsson

I väntan på persontågen på Markarydsbanan satsar Hallandstrafiken på att utöka busslinje 325 mellan Markaryd och Halmstad från en till åtta dubbelturer. Utökningen beräknas kosta 15 miljoner över tre år. Anmärkningsvärt är dock att Hallandstrafiken i sin externa kommunikation kring bussatsningen inte med ett enda ord nämner att halva summan betalas av Markarydsföretaget Nibe, vilket får en redan kritisk Nibe-vd att reagera än starkare.

Nibe miljonsponsrar bussar tills tågen rullar
Börsbolaget Nibe pyntar 7,5 miljoner kronor för att Hallandstrafiken ska åttafaldiga bussturerna mellan Markaryd och Halmstad. Vd Gerteric Lindquist berättar att företaget var tvunget att komma till skott. Foto: Hallandstrafiken/Rickard Gustafsson

De politiska turerna kring persontågstrafiken på Markarydsbanan har under senaste decenniet varit många. Nu finns dock utbyggnaden med i den nationella infrastrukturplanen och Trafikverket har flaggat för att trafiken kan starta 2028.

Som bekant har Markaryds kommun och dess näringsliv i åratal varit kritiska till hallandspolitikernas ovilja och oförmåga att hitta en lösning för pendlare. För att få saker och ting att hända har de nu, med företaget Nibe i spetsen, grabbat tag i dirigentpinnen.

Nibes vd Gerteric Lindquist berättar att projektet ”Markarydsbussen” initierades sent i våras då nuvarande situation ansågs som ohållbar.
– Vi har talat om det här i 15 år och nu måste någonting göras. Det är oerhört viktigt att vi har riktiga kommunikationer och vi kan inte bara hålla på och tjöta om det här tåget som vi är besvikna på och som aldrig blir av. När ingen lyssnar på oss västerut så är det här ett försök att reda ut situationen temporärt. Tåget är naturligtvis oslagbart, men det här är ett mycket bättre steg än att inte göra någonting alls, säger Lindquist till LT.

Planen är att busslinje 325 mellan Markaryd och Halmstad ska utökas från en till åtta dubbelturer varje vardag med fokus på att möjliggöra arbetspendling till de större arbetsplatserna i Markaryd. Förhoppningen är att turerna startar i december -22 och precis som i dag kommer bussarna att stanna längs vägen i tätorter i Laholms kommun.

Uppgörelsen är treårig och kostnaden för att driva busslinjen uppgår till 5 miljoner kronor per år – totalt 15 miljoner kronor.
Värt att notera i sammanhanget är att Nibe står för 50 procent av kostnaderna – 7,5 miljoner kronor. Laholms kommun, Halmstads kommun och Hallandstrafiken (Region Halland) går vardera in med 1,2 miljoner och Markaryds kommun med 900 000 kronor.
Resterande kostnader, 3 miljoner kronor, förväntas täckas av biljettintäkter.


Nibes vd Gerteric Lindquist är mäkta irriterad över att Hallandstrafiken i ett pressmeddelande om bussatsningen inte med ett enda ord nämner att det är Nibe som betalar hälften av kostnaderna på 15 miljoner kronor. Foto: Rickard Gustafsson


Nibes vd Gerteric Lindquist är nöjd över att ha nått en konstruktiv lösning. Trots det finns en irritation över att Markarydsföretaget tvingas satsa eget kapital för infrastruktursatsningar som i normala fall bekostas av samhället.
– Man ska inte kasta sten på varandra via media, men det är så sorgligt eftersom vi diskuterat det här sedan 2007. Mäktar man inte under den tidshorisonten med att ta ett beslut undrar man ju vart vi är på väg? Förhoppningsvis vaknar någon till där ute och frågar sig om det är rätt att näringslivet ska dubbelbeskattas och sköta funktioner som samhället tagit på sig? Det är egendomligt när vi betalar skatt och hoppas på att få samhällsservice att man ändå får betala för godtagbara kommunikationer. Vi tycker det är himla trist, men det är ändå en självklarhet att vi försöker göra någonting.

Erling Cronqvist (C), kommunstyrelsens ordförande i Laholm, berättar att Nibes satsning var det som möjliggjorde projektet och kommunen nappade direkt på idén.
– Det här är bingo för Laholms kommun. 400 000 kronor per år för åtta dubbelturer och möjligheten att kunna ta sig till både Markaryd och Halmstad är riktigt billigt och en vinstlott för kommunen. Det här är den bästa lösningen tills tågtrafiken är på plats och med tanke på hur prisbilden utvecklats på drivmedel tror jag det kan bli väldigt intressant att åka kollektivt.


Erling Cronqvist (C) tycker att det är bingo för Laholms kommun att turerna mellan Markaryd och Halmstad blir mångdubbelt fler. Han hyllar Nibes generositet men ser inga problem i att näringslivet betalar. Foto: Rickard Gustafsson/Arkiv


Hur ser du på det faktum att en till synes regional fråga finansieras av näringslivet?
– Jag har absolut inga problem med detta och jag tror att i många frågor får näringslivet och det offentliga hjälpas åt för att reda ut saker och ting för ekonomin är ansträngd på många håll. I början var varken Kronobergstrafiken eller Hallandstrafiken särskilt intresserade för de har jättestora underskott båda två på grund av pandemin. Nu är Nibe generösa och betalar halva kostnaden och då är det rimligt att turschemat är anpassat efter deras behov med många avgångar tidiga morgnar och sena kvällar, säger Erling Cronqvist.

Anmärkningsvärt är att Hallandstrafiken i pressmeddelandet om satsningen på ”Markarydsbussen” inte överhuvudtaget nämner företaget Nibes miljonsponsring, vilket ses som en förutsättning för hela projektet.
– Jag hoppas verkligen att de skäms, säger Gerteric Lindquist.