Klik venligst
SAMHÄLLE 2024-02-01 KL. 16:28

Laholmspolisen varnar för sms- och telefonbedrägerier

Av Rickard Gustafsson

Efter att en laholmare i 70-årsåldern utsatts för bedrägeriförsök går Laholmspolisen ut med en varning att vara extra försiktiga när det gäller sms- och telefonbedrägerier. I det aktuella fallet trodde laholmaren att han blev uppringd av en anställd på Länsförsäkringar. I stället var det en bedragare som lyckats manipulera telefonnumret så att det såg ut som att samtalet kom från bankjätten.

Laholmspolisen varnar för sms- och telefonbedrägerier
Laholmspolisen vill uppmärksamma kommuninvånarna på att aldrig följa uppmaningar i sms och telefon som handlar om att uppge koder och lösenord till internetbank och bank-id. Foto: Bildbyrån

Mellan klockan 21 och 22 på kvällen fick en man i 70-årsåldern i Laholm ett bluff-sms från företaget Svea Inkasso. I meddelandet uppgavs att mannen blivit utsatt för ett bedrägeri och att han skulle ringa ett bifogat telefonnummer.

Mannen ringde upp och fick reda på att någon handlat mobiltelefoner för 25 000 kronor för mannens räkning och undrade om han ville anmäla brottet.

Därefter kopplades mannen till Länsförsäkringars säkerhetsavdelning.

– Samtalet bröts, men strax därpå ringde det på mannens telefon och mobilskärmen visade att det var Länsförsäkringar, men det var det såklart inte, säger Dan Larsson vid Laholmspolisen.

Vad som hade hänt var att numret på skärmen var ”spoofat” (på svenska; kapat). Det innebär att ett telefonnummer manipuleras, med syftet att det ska se ut som att samtalet kommer från någon annan än det faktiskt gör.

Uppringaren jobbade såklart inte för Länsförsäkringar, men förklarade för mannen att han fått virus på sin telefon och att mannen bara behövde ladda ner några appar från nätet för att avvärja virusangreppet. Syftet med hela proceduren var att få mannen att slå in koden till sitt mobila bank-id.

Mannen hann att mata in koden innan han fick känslan av att allt inte stod rätt till. Han slängde på luren och kontaktade sin bank för att få sitt bank-id spärrat.

– Någon har varit inne på mannens internetbank och flyttat pengar mellan olika konton, men dessbättre verkar det inte som att några pengar hann att försvinna, säger Dan Larsson.

Just det faktum att bedragare lyckas att manipulera telefonnummer så att det ser ut som att det är en seriös aktör som agerar har blivit allt vanligare bland kriminella.

Information om hur man skaffar sig falsk nummerpresentation är väldigt lätt att hitta på internet.

– Vi vill uppmärksamma det här beteendet så att inte fler människor blir lurade. Banker ringer aldrig upp och ber om koder till din internetbank eller mobila bank-id. Känner du dig det minsta osäker så lägg på luren och ring själv upp företaget på deras officiella växelnummer, säger Dan Larsson.

Länsförsäkringar (liksom övriga banker) är väldigt tydliga på sin hemsida med att banken aldrig tar direktkontakt med personer via telefon, chatt, facebook, sms eller e-post med uppmaningar om använda bankdosa eller bank-id.

Fakta: Fem sätt att skydda dig från telefonbedrägerier

• Var vaksam om du blir kontaktad av någon som utger sig ringa från ”banken” – lägg i stället på luren och kontakta oss. Använd alltid vårt officiella telefonnummer som du hittar på vår hemsida.

• Använd aldrig din bankdosa eller ditt bank-id på någon annans uppmaning såvida du själv inte inlett kontakten med oss på vårt officiella nummer.

• Lämna aldrig över koder som skapats från din bankdosa till annan person som kontaktat dig på telefon. Dessa får endast användas av dig och ingen annan. Inte ens vi på banken har rätt att ta del av dina koder.

• I BankID-appen framgår det alltid vad du har för avsikt att signera. Läs därför texten i appen noggrant innan du godkänner med ditt lösenord.

• Installera aldrig program eller appar på någon annans uppmaning. Bedragare kan ta över din dator eller telefon.

Källa: Länsförsäkringar