SAMHÄLLE 2022-05-03 KL. 15:00

Kraschad motor i BMW blev dyr för bilfirma

Av Carina Nilsson

När motorn havererade i en laholmskvinnas BMW hävdade bilfirman att kvinnan inte skött servicen, medan kvinnan ansåg att bilfirman aldrig hade tid att utföra bilservicen.

Allmänna reklamationsnämnden, ARN, rekommenderar nu bilfirman i Båstad att betala 22 000 kronor till laholmskvinnan.

Kraschad motor i BMW blev dyr för bilfirma
En bilfirma i Båstad förlorade en tvist om en begagnad BMW. Foto: Christian Velitchkov

Kvinnan köpte en BMW 520 som hade gått nästan 24 000 mil i mars förra året. Priset var 179 000 kronor och kvinnan betalade med kontantinsats och fick ett köpeavtal.

Bilen var dock inte servad men kvinnan blev lovad service vid ett senare tillfälle. Någon service gjordes dock inte, företaget hade inte tid trots att kvinnan ringde flera gånger, och efter några månader havererade motorn.

Bilfirman bytte då motor via en kontakt de har. Kvinnan fick varken välja motor eller verkstad. Företaget krävde också kvinnan på 40 000 kronor trots att hon flera gånger innan köpet frågat om allt var ok och fått till svar att det var en bra bil.

Företaget sålde dessutom bilen utan att kvinnan fick veta det. I bilregistret står att bilen var leasad, men i kvinnans köpekontrakt framgår inte att så var fallet utan företaget har sålt en bil hon äger, skriver ARN.

Bilfirmans version är i stället att köparen propsade på att få bilen samma dag som köpet gjordes trots att bilen behövde service. Bilfirman lämnade förslag på en tid för service på deras bekostnad, och kvinnan skulle återkomma samma dag med ett svar om hon kunde ta den föreslagna tiden, men hörde av sig först tre månader senare.

Bilen hade då gått 1600 mil sedan hon köpte den, och över 6000 mil på samma olja.

Kvinnan vände sig till ARN som anser att det är företaget som behöver visa att det inte rörde sig om ett ursprungligt fel, då det uppstod inom sex månader från leveransen.

ARN rekommenderar bilfirman att betala 22 000 kronor till kvinnan.