SAMHÄLLE 2022-01-24 KL. 19:00

IP-Only: ”Vi arbetar dag och natt för att åtgärda felet”

Av Rickard Gustafsson

IP-Only räknar med att majoriteten av de drabbade fiberkunderna i Laholms kommun ska ha fått tillbaka sin uppkoppling vid 22-tiden ikväll. Men för några av kunderna kan det dröja ända till 13-tiden på tisdagen, berättar Niclas Karnhill, presschef på IP-Only.

IP-Only: ”Vi arbetar dag och natt för att åtgärda felet”
Niclas Karnhill, presschef på IP-Only, beklagar driftstörningarna och berättar att majoriteten av fiberkunderna i Laholms kommun kommer att få tillbaka sin anslutning runt 22-tiden på måndagskvällen. Foto: IP-Only/LT Arkiv

Laholms Tidning berättade tidigare under måndagen att IP-Onlys fibernät drabbats av stora driftstörningar på grund av hårdvarufel. Problemen började redan i fredags och skulle enligt presschefen Niclas Karnhill ha varit åtgärdat strax efter lunch på måndagen.

Men teknikerna på IP-Only och deras motsvarigheter hos underleverantörerna lyckades inte reda ut problemen och störningarna fortsatte under måndagseftermiddagen och början på kvällen. Felet påverkar inte bara cirka 1 000 kunder i Laholms kommun utan även fiberkunder bland annat i Skåne.
– Det här felet går över kommungränserna och är väldigt sällsynt, men vi arbetar dag och natt för att åtgärda felet. Vi beklagar verkligen för vi förstår hur extremt viktigt det är för människor att ha en snabb bredbandsuppkoppling, särskilt nu under pandemin när man jobbar hemma, säger Niclas Karnhill.

Det nya budet från IP-Only är att de flesta drabbade i Laholms kommun ska få sin uppkoppling åter senare under måndagskvällen.
– Vi räknar med att en majoritet av kunderna ska få sin anslutning tillbaka vid 22-tiden ikväll och att de sista kunderna ska ha fått sin anslutning vid 13-tiden på tisdagen, säger Niclas Karnhill och uppmanar människor att hålla kolla på driftstatusen på sin tjänsteleverantörs hemsida för att få senaste informationen.

Karnhill berättar att IP-Only under sena måndagskvällen och natten till tisdag kommer att göra kontroller och följa upp alla ärenden för att säkerställa att kunderna verkligen fått tillbaka sina anslutningar.
Kunder till er, som LT varit i kontakt med, undrar om ni tänker kompensera dem för avbrottet?
– Hushållen är inte kunder hos oss och när det handlar om kompensation ska man alltid kontakta sin tjänsteleverantör, säger Niclas Karnhill.