Av Johan W Jönsson, Rickard Gustafsson
I den utdragna meningsskiljaktigheten bland strandföreningarna om bilars vara eller icke vara på stranden drog Strandmiljö Laholm till sist det längsta strået. Glädjen är stor i den föreningen medan känslorna är de omvända i Strand för alla.
Margareta Plate, ordförande i Strandmiljö Laholm, tog emot beskedet från miljööverdomstolen med glädje och talar om champagnefirande.
– Vi är naturligtvis väldigt glada för miljöns och barnens skull. Vi har kämpat med det här sedan föreningen bildades 2008, men personligen har jag hållit på med det här långt innan föreningen bildades.
Människor kommer ju fortfarande vilja sola och bada under varma dagar. Vad tror du att det här får för konsekvenser?
– Problemet blir väl nu hur kommunen ska göra med parkeringsplatser. Men å andra sidan har kommunen sagt att det inte kommer några turister om vi stänger stranden så då kommer det väl heller inga bilar. Det gäller ju i stort sett tio helger per sommar och då spelar det ingen större roll om det är lite bilar utefter vägarna tills de skapat parkeringsplatser.
Många befarar att stängd bilstrand kommer leda till vild parkering och svårigheter för boende vid kusten att ta sig till och från sina fastigheter. Överdrivet, menar Plate.
– Det är inte turisterna som är i majoritet bland de som kör ner på stranden, utan de som bor vid kusten. Nu kommer de inte längre att köra bil utan i stället promenera ner till stranden, så jag tror inte det blir så farligt.
Domstolsbeskedet är inte bara glädjande då Margareta Plate oroas över eventuella protestyttringar. Föreningens medlemmar har genom åren utsatts för hot och trakasserier och även skadegörelser vid tidpunkter då strandtrafikfrågan varit högaktuell.
– Det har ju ägt rum tidigare och då har det varit obehaglig stämning. Man vet ju inte vad de kan komma att hitta på nu, säger hon till LT.
Vad händer nu med föreningen?
– Vi har inte mycket mer att göra kanske, men vi får väl bevaka att de sköter det ordentligt. Eventuellt avvecklar vi föreningen, vårt mål har varit att minimera, inte förbjuda, bilar på stranden.
Mats Olofsson, som är ordförande i Strand för alla, tycker att beskedet är tråkigt för barnfamiljer, funktionsnedsatta, polisen, räddningstjänsten, affärsidkarna i kommunen och för miljön.
– På det sättet är detta en sorgens dag. Länsstyrelsen, som ska hjälpa kommunerna, har lagt en våt filt över Laholms kommuns största turistattraktion – tillgängligheten till stranden, säger han.
Hur går ni vidare?
– Beslutet är fattat på helt felaktiga grunder. Det finns inget underlag som visar att bilarna packar sanden eller gör så att blommorna inte växer. Så beslutet borde gå att riva upp.
Han pekar också på det prejudikat som finns. Om det körts bil på en plats kontinuerligt under en lång tid bör detta betraktas som väg. Så är fallet med bilstranden och dess 100-åriga historia.
– Slimane (Patrik) blev ju inte fälld i varken tingsrätten eller hovrätten för att han kört bil på stranden. Han blev frikänd mot terrängkörningslagen och det måste ju gälla på alla delar.
– Annars är prejudikatet från Högsta domstolen åsidosatt. Det är kring en kille som felparkerade i Malmö. I och med att att det gått regelbunden trafik är stranden här att betrakta som väg.
Olofsson menar att motståndarsidan inte borde glädjas allt för mycket. Inte de som tycker att barn nu kommer kunna leka på stranden säkert eller de som värnar om miljön.
– Det är kanske 30 procent av stranden som det går att köra på och det är i sin tur avgränsat. Det är mest barnfamiljer som kör till bilstranden. För den som inte är insatt låter det konstigt.
– Man ska bygga parkeringar vid lekplatsen och fotbollsplanen på ängen i Skummeslöv. Det är alltså bättre att ungarna springer och leker där bland bilarna, säger Mats och skakar på huvudet.
– Någon seger för miljön är det inte. Det kommer parkeras i dynor, grävas upp och folk kommer köra runt och leta parkering. En varm dag kommer man inte komma varken fram eller tillbaka.
Manifestationen för att bevara bilstranden i Mellbystrand och Skummeslövsstrand blir av som planerat den första maj. Strand för alla och Företagarna i Laholm står bakom.
LÄS MER: Strandtrafikens 100-åriga era är över