NYHETER 2023-01-11 KL. 06:05

Skummeslövsbo kräver pengar av flygbolag

Av Rickard Gustafsson

En kvinna i Skummeslövsstrand vänder sig till Allmänna Reklamationsnämnden för att få rätt mot flygbolaget Lufthansa. Företaget hade lovat kvinnan ersättning på grund av en inställd flygning, men drog sedan tillbaka löftet.

Skummeslövsbo kräver pengar av flygbolag
En kvinna från Skummeslövsstrand går till ARN (Allmänna reklamationsnämnden) för att tvinga Lufthansa att kompensera henne för en inställd flygning. Foto: Bildbyrån

Det var i maj i fjol som en kvinna i Skummeslövsstrand skulle flyga med företaget Lufthansa på en weekendresa till Bologna i Italien. Flighten på Arlanda blev inställd och kvinnan kunde via ombokning komma i väg först drygt 17 timmar senare.

Väl framme i Italien var det bara knappt två dygn kvar av vistelsen och därmed blev det inte mycket kvar av weekendresan.

Efter hemkomsten klagade kvinnan till Lufthansa och via mejl fick hon svar av företaget att hon skulle kompenseras med 400 euro (cirka 4 500 kronor) för förseningen.

När tiden gick och inga pengar betalades ut kontaktade hon flygbolaget på nytt. Efter ny mejlväxling kom beskedet att ingen ersättning skulle betalas ut, men att Lufthansa beklagar det inträffade.

Skummeslövskvinnan ger dock inte upp och anmäler nu flygbolaget till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Hon anser att förseningen på knappt ett dygn inte är acceptabelt och hänvisar till EU-bestämmelser när hon kräver kompensation på de 400 euro som Lufthansa lovat henne.