Av Rickard Gustafsson
En hetlevrad diskussion om en varureklamation mynnade ut i att kunden spottade den butiksanställde i ansiktet. Därefter fick kunden motta flera knytnävsslag, hävdar han.
Polisen har utrett händelsen, men bara kunden åtalas.
I april förra året larmades polis till en butik i Laholm efter att en kvinna ringt in och berättat att hennes man blivit misshandlad av en i personalen.
På plats framkom det att kunden varit aggressiv och spottat den butiksanställde i ansiktet och patrullen fick skriva både anmälan om misshandel och motanmälan om ofredande.
Bakgrunden till incidenten ska ha varit att anställd och kund inte kom överens kring sättet hur en vara skulle reklameras. Diskussionen blev alltmer högljudd och eskalerade när kunden spottade den anställde i ansiktet.
Därefter går versionerna isär kring händelseförloppet.
Både kunden och hans fru har i polisförhör hävdat att den anställde utdelade tre-sex snabba knytnävsslag i ansiktet. Han hävdar att han blev öm i ansiktet och att han spottade blod.
Den anställde har i förhör förklarat att han efter spottloskan, för att freda sig, knuffat kunden hårt i bröstet så att han föll.
Händelsen bevittnades av den anställdes chef som gick emellan parterna. Chefen förde ut den anställde på lagret och lugnade därefter ned kunden tills polisen anlände. I förhör har chefen vittnat om att han sett kunden spotta den anställde i ansiktet och att den anställde därefter knuffade bort kunden så att han trillade.
Polisen har utrett händelsen och valt att lägga ner förundersökningen om den misstänkta misshandeln.
Däremot åtalas kunden, en man i 50-årsåldern, för ofredande. Mannen erkänner spottloskan i ansiktet, men uppger att han blivit provocerad.
Den butiksanställde har riktat ett skadeståndskrav på 10 000 kronor för kränkning.