NYHETER 2025-01-28 KL. 18:21

Lokal bank varnar för bedrägerisamtal

Av Rickard Gustafsson

Laholms Sparbank varnar för samtal och bluff-sms från bedragare och uppmanar alla laholmare att vara försiktiga och aldrig lämna ut koder, lösenord eller kortuppgifter.
– Vi har många kunder som hört av sig och berättat att de blivit uppringda, säger bankens vd Dennis Davidsson.

Lokal bank varnar för bedrägerisamtal
Laholms Sparbank har senaste tiden blivit kontaktad av många kunder som uppger att de fått sms eller samtal från bedragare. Katrine Bergström och Dennis Davidsson uppmanar alla laholmare att vara försiktiga. Foto: Rickard Gustafsson

Bedrägeribrotten har de senaste åren ökat markant. Enligt Polismyndighetens nationella bedrägericentrum har det blivit en av den organiserade brottslighetens största inkomstkällor. Årligen uppskattas brottsvinsterna till cirka 7-8 miljarder kronor.

Laholms Sparbank gick för några dagar sedan ut till samtliga kunder med en varning för bedrägerisamtal och bluff-sms.

– Laholm är inte på något sätt fredat. Det går i vågor det här och vi vet inte hur stor omfattningen är, men vad vi vet är att vi har många kunder som hört av sig och berättat att de blivit uppringda av bedragare, säger vd Dennis Davidsson.

Uppringaren hävdar att man har pengar att hämta, har en obetald skuld, beställd vara eller liknande och utger sig ofta att arbeta för inkasso- eller kreditbolag.

Samtalen går ofta ut på att vidarekoppla kunden till bankens säkerhetsavdelning för att få fortsatt hjälp. Där är man väldigt ”hjälpsam” när kunden ombeds att logga in på internetbanken, via mobil eller dator. Det är inte heller ovanligt att kunden också uppmanas att ladda ner digitala fjärrstyrningsprogram, vilket ger bedragaren full kontroll.

Det gäller även att vara på sin vakt för så kallad ”spoofing”. Bedragare använder ibland dataprogram som får det att se ut som att de ringer från banken, välkända företag eller myndigheter.

– Vi vill verkligen få ut till alla laholmare att banker aldrig ringer upp och ber kunder om lösenord, koder eller inloggningsuppgifter till mobil bank-id, säger Dennis Davidsson och uppmanar att slänga på luren och motringa banken på dess officiella nummer.

Bedragarna är oerhört sofistikerade, menar Davidsson, och säger att de spelar på människors stress och rädsla över att bli lurade.

– Jag tycker det här är hemskt och alla fall man hör talas om gör mig upprörd och ledsen. Det är fruktansvärt när människor luras på sina besparingar.

Bedrägerier är ett samhällsproblem och banken arbetar kontinuerligt med att informera genom kampanjen ”Svårlurad”.

Träffarna äger rum minst en gång per kvartal där bankens medarbetare berättar hur bedrägerierna går till och ger tips på hur man skyddar sig.

– Vi har även blivit inbjudna av pensionärs- och idrottsföreningar. Jag välkomnar alla föreningar som är intresserade att höra av sig till oss så kommer vi kostnadsfritt ut och informerar. Intresset är stort, säger Katrine Bergström, marknadsansvarig.

– Vi tycker det är viktigt att försöka hjälpa alla våra kunder, men även Laholms befolkning i stort, att försöka stoppa det här och minska riskerna, säger Dennis Davidsson.

Flödet av potentiella bedrägerisamtal är enormt. Telekomoperatören Telia informerade strax innan jul att de under 2024 lyckats stoppa 54 miljoner bedrägerisamtal, vilket motsvarar två samtal i sekunden.

FAKTA: Tips för att undvika att bli lurad

1. Var misstänksam: Om du får ett oväntat samtal från någon som påstår sig vara från en bank, myndighet eller liknande, var skeptisk, särskilt om de ber om känslig information som lösenord och verifiering via bank-id.

2. Kontrollera uppringarens identitet: Om du är osäker på samtalets äkthet, avsluta samtalet och ring upp verksamheten på deras officiella nummer.

3. Uppmärksamma hot och stress: Bedragare har ofta metoder för att skapa en känsla av brådska eller hota med konsekvenser om du inte agerar direkt. Ta dig tid och tänk igenom situationen.

4. Ge inte ut personlig information: Dela aldrig personlig information som lösenord, bankuppgifter eller verifiera via bank-id över telefon om du inte är helt säker eller om det inte är på din begäran.

5. Se upp för skumma länkar och annonser: Granska avsändare och innehåll i mejl, sms och annonser extra noga innan du klickar på länkar, öppnar sidor och agerar. Klicka aldrig om du inte är säker på att avsändaren är äkta och pålitlig.