NYHETER 2023-01-19 KL. 16:21

Laholmshem nominerat till prestigefyllt pris

Av Johan W Jönsson

Laholmshem är nominerat till ”Kundkristallen”. Priset beskrivs som det mest prestigefyllda i fastighetsbranschen. Detta då hyresgästerna själva utser de bästa hyresvärdarna. ”Det känns ju så klart jätteroligt!”, säger Laholmshems VD Peter Johansson.

Laholmshem nominerat till prestigefyllt pris
Laholmshem är nominerat till det prestigefyllda priset Kundkristallen. Det helt kundbaserade priset delas ut för 18 året i följd. Foto: AktivBo

VD:n själv fick reda på nomineringen strax innan LT ringde upp och Johansson hade inte riktigt hunnit reflektera över det hela. Laholmshem är nominerat i ”Största lyft serviceindex”.

– Jag fick nyss reda på det. Det känns ju så klart jätteroligt! Vi var faktiskt nominerade i samma kategori redan förra året. Så det känns som en stor bedrift att vi kunnat lyfta ytterligare.

De nominerade utses bland stora och medelstora företag som under fjolåret genomfört kundundersökningar tillsammans med AktivBo.

Det är ingen jury eller kommitté som utser vinnarna. Priset är helt baserat på kundernas omdömen och därför anses Kundkristallen vara unikt i branschen.

Såväl privata som kommunala fastighetsbolag tävlar i service och kvalitet. Laholmshem är nominerat för att de är ett av tre bolag som gjort det största lyftet sett till serviceindex.

– Att vi som ganska litet bolag kan jobba med rätt saker som hyresgästerna uppskattar är en fantastisk grej egentligen. Just att hyresgästerna själva avgör är extra kul.

I storleksklassen 1 000 till 3 999 lägenheter tävlar Laholmshem mot Gårdstensbostäder AB och Rosengård Fastighets AB. Utsatta områden i Göteborg respektive Malmö.

– Jag vet att de har jobbat jättemycket med att komma nära sina hyresgäster för att gå runt den utsatthet som finns där. Så det är tuff konkurrens.


Peter Johansson är VD på Laholmshem. Han är glad över nomineringen och extra stolt över att vara nominerad i samma kategori två år i följd. Foto: Arkivbild


Hur har ni lyckats göra de här lyften?

– Vi gör omfattande kundundersökningar gentemot våra hyresgäster. Utifrån de frågeställningarna och svaren har vi plockat ut vad som efterfrågas och hur vi kan bli bättre.

Laholmshem har arbetat systematiskt med undersökningarna de senaste åren och det menar Johansson har givit resultat. VD:n ger några konkreta exempel.

– Tillgängligheten på bovärd och personal är bra. Vi är lätta att komma i kontakt med. Sedan har vi jobbat mycket med utomhusmiljön där vi fick sämre betyg för ett par år sedan.

Laholmshem har bland annat skapat en egen ”utegrupp” som jobbar med det kommunala fastighetsbolagets utemiljöer. Tidigare köptes de tjänsterna in utifrån.

– Vi har fem fast anställda i utegruppen nu. Det bli lättare om man kan styra och göra det jobbet själv. Vi började med det under pandemin och det har varit uppskattat att vi tagit tag i det.

Vad har ni för chans att vinna?

– Det är omöjligt att säga. Ungefär 33 procents chans skulle jag tro, skrattar Johansson.

– Det är inte det som är det viktigaste. Det är kul att det jobb som läggs ner uppmärksammas. Om vi vinner eller inte spelar ingen större roll. Oavsett är det en klapp på axeln, avslutar Johansson.

Kundkristallen delas ut för 18 året i rad. Vilka som plockar hem årets Kundkristaller presenteras den 9 februari under Benchmark Event på Berns Salonger i Stockholm. 


Fakta:

Kundkristallen Nominerade största lyft serviceindex 1 000 - 3 999 lägenheter 

Gårdstensbostäder AB
Laholmshem AB ?
Rosengård Fastighets AB 

Frida Kullh, VD AktivBo Sverige, om priset:

"Det är ju hyresgästerna själva som bestämmer. Att vara nominerad till en Kundkristall är verkligen ett kvitto på allt det arbete medarbetare ute hos landets hyresvärdar lägger ner, dagligen, för att leverera ännu bättre service till sina kunder. På Benchmark Event ser vi det verkligen som en förmån att få lyfta fram och belöna de hyresvärdar som har lyckats extra bra. Vår förhoppning är också att det skapar drivkraft för branschen som helhet.”