Av Rickard Gustafsson
”Det perfekta verktyget för att klyva ved och tändved – med alla fingrar i behåll”, beskriver företaget sin produkt. "Uppenbart bedrägeri", hävdar en laholmare som anmält företaget som sålt den Kina-importerade vedklyven till Allmänna Reklamationsnämnden.
En kvinna i Laholms kommun såg en annons på Facebook för en vedklyv där man inte riskerar att hugga eller skada sig.
Hon gick vidare till företagets webbsida och såg flertalet bilder och videos för produkten där man placerar vedträt i en metallkonstruktion, mot en vass egg, och sedan slår med en gummiklubba.
Vips, så delas vedträt snabbt och lätt itu. Säkert och effektivt, med alla fingrar i behåll. 549 spänn, som hittat.
Kvinnan föll för företagets marknadsföring där vedklyven beskrivs vara tillverkad av ”mycket kraftigt stål”. Hon beställde varan och kunde vid leverans konstatera att varan inte höll måttet – på långa vägar.
Eller, för att använda kvinnans egna ord i anmälan till ARN – ”ett uppenbart bedrägeri och falsk marknadsföring” – eftersom hon fick en helt annan produkt.
”Skulle man försöka använda levererad vara på samma sätt som varan marknadsförs skulle ”vedklyven” bli mos efter första försöket”, skriver kvinnan.
I kontakten med företaget erbjöds hon direkt att få halva köpesumman tillbaka – bara hon behöll vedklyven.
Icke, menade kvinnan och krävde retursedel och full återbetalning.
Därefter var företaget inte lika hjälpsamma längre. För att få alla pengar tillbaka insisterade de att kvinnan på egen bekostnad ska skicka "vedklyven" till en adress i Kina.
Nu blir fallet ett ärende för Allmänna Reklamationsnämnden.