Av Rickard Gustafsson
I runt ett års tid har ysbybon Jakob Henrikson försökt få svar från Laholmshem om ekonomisk kompensation för materiella skador och besvär som uppstod under en planerad renovering.
– Jag har slussats runt och det enda jag fått är tomma löften, men inga svar och inga pengar.
Under våren och sommaren 2023, samt en bra bit in på hösten, renoverade Laholmshem sitt radhusbestånd på Carlsminnevägen nära kyrkan i Ysby.
Hela området har fått ett fint ansiktslyft efter omfattande ut- och invändig renovering samt byte av värmesystem. 26-årige Jakob Henrikson trivs som fisken i vattnet.
– Över lag är jag jättenöjd med Laholmshem och har varit ända sedan jag flyttade in 2019, men hur de hanterade den här renoveringen faller platt. Tyvärr.
Renoveringen drog över tiden med flera månader vilket ställde till det för hyresgästerna. Under tre månaders tid saknades värme i bostäderna och tillgången på varmvatten var begränsad.
– Under perioder pendlade jag till jobb i Stockholm och när jag kom hem var det 9-10 grader i lägenheten. Det blev underställ och dubbla täcken, säger Jakob.
Jakob beskriver att informationen till hyresgästerna stundtals under projektets gång lämnade en del övrigt att önska. Exempelvis sena besked när hantverkare behövde tillträde.
– Det dök upp hantverkare tidigt på morgonen medan jag sov och då visade det sig när jag talade med mina grannar att det lagts en lapp i brevlådan vid 18-tiden kvällen innan.
I Jakobs lägenhet skulle samtliga golv antingen läggas om eller slipas. Återigen var han iväg på jobbresa, på Gotland, och han hade dessförinnan burit ut allt lösöre.
– Jag måste säga att det blev jättebra, men när jag kom hem på natten, efter att ha varit borta en månad, så kände jag en konstig lukt. När jag kom in i köket såg jag en sörja vid frysskåpet och då visade det sig att hantverkarna inte pluggat i stickproppen, säger Jakob och suckar.
Det var ingen rolig syn som mötte Jakob Henrikson förra sommaren när han kom hem till det renoverade köket. All mat i frysen var förstörd eftersom hantverkarna glömt att sätta i stickproppen i uttaget. Foto: Rickard Gustafsson
Olyckan blev ett försäkringsärende då det i det fullproppade frysskåpet fanns mat för 7 000-8 000 kronor.
– Det var bara att slänga alltihop. Jag var först lite tveksam när Laholmshem förklarade att jag skulle ta det med mitt försäkringsbolag, men så blev det och de tog det och jag fick ersättning. Samtidigt sa Laholmshem att de skulle ta min självrisk på 1 500 spänn.
Allt sedan dess har Jakob, i ett års tid, försökt att få ekonomisk kompensation. Dels för att slippa betala varmhyra för de månader då värmen var ur funktion, dels för frysskåpsincidenten.
– Laholmshem sa att jag skulle mejla alla försäkringspapper och det gjorde jag. Sen har jag slussats runt och det enda jag fått är tomma löften, men inga svar och inga pengar.
Jakob berättar att han haft 10-15 kontakter med Laholmshem och vill inte annat än att få ärendet ur världen.
– Jag tycker att deras agerande är otroligt dåligt. Det är inga stora pengar egentligen det handlar om, utan principen. När jag pratar med dem säger de hela tiden att de ska lösa detta så att jag blir nöjd, men sen hör de inte av sig. Det stör mig!
På Laholmshem är tongångarna annorlunda. Vd Peter Johansson:
– Enskilda hyresgästfrågor tar jag inte i media. Det sköter vi internt med hyresgästerna.
Det är ju lite det som är problemet med det här ärendet. Hyresgästen uppger att han försökt sköta det internt?
– Jag kan inte kommentera det i tidningen för det blir bara fel. Vi har inte samma bild av det som hänt, men vi kommer att hantera det, säger Peter Johansson.
Peter Johansson, vd för kommunala bostadsbolaget Laholmshem. Foto: Johan W Jönsson/Arkivbild