NYHETER 2022-01-28 KL. 18:21

Hotellägare klandrar Båstads kommun för våldgästning

Av Rickard Gustafsson

En hemlös man i 50-årsåldern hoppade ut genom ett fönster på andra våningen efter att han avslöjats för att ha snyltgästat i flera dygn på Stadshotellet i Laholm. Efter sig lämnade han ett rum i kaos och i behov av totalsanering. Nu riktar ägaren Magnus Pellbring kritik mot socialtjänsten i Båstads kommun för att ha gett den hemlöse mannen löfte om att hotellet skulle förse honom med uppehälle i en månad.

Hotellägare klandrar Båstads kommun för våldgästning
Stadshotellets ägare Magnus Pellbring konfronterade den hemlöse mannen som valde att hoppa ut genom fönstret på andra våningen. "Jag trodde inte mina ögon när jag insåg att han hoppat, det är säkert fyra meter högt". Foto: Johan W Jönsson

Det är en minst sagt udda och snudd på otrolig historia som utspelat sig på Stadshotellet i Laholm den senaste tiden efter att en hemlös man i 50-årsåldern nu i veckan levt rövare och olovligt uppehållit sig på hotellet i flera dygn.

Historien började redan i fjol, men vi inleder med de aktuella händelserna och återkommer med kritiken mot socialtjänsten i Båstads kommun.

På torsdagskvällen (27/1) upptäckte hotellägaren Magnus Pellbring att datorn, som personalen använder för att omprogrammera nycklar i hotellets nya kortlåssystem, var försvunnen.
– Jag kunde inte hitta laptopen och tittade då på övervakningsfilmen. Då ser jag en för oss mycket välkänd person som går runt och äter glass och kakor i receptionen och även tar datorn, säger Magnus som driver hotellet med hustrun Helle.

Efter att ha sökt igenom stora delar av hotellet kände Magnus lukten av cigarettrök i konferensavdelningen. Där hittade han mannen från övervakningsfilmen i ett av kontorsrummen, totalt nedgånget med förstörd inredning och en odör av spyor och rök.
– När jag kom in i rummet satt han och rökte och drack vin och hade en flaska Gammeldansk uppställd på bordet. Jag undrade vad han gjorde där och han svarade att han bodde där. Jag förklarade att han skulle ut härifrån men att han var tvungen att stanna kvar tills polisen kom, berättar Magnus Pellbring.

Pellbring förklarar att mannen blev aggressiv och hotade att slå ihjäl honom och stängde då dörren för att hindra mannen att smita och larmade samtidigt 112. Innan polisen kom hade mannen hunnit fly genom att hoppa ut från ett fönster på andra våningen.
– Jag trodde inte mina ögon när jag insåg att han hoppat, det är säkert fyra meter högt. Han hade lämnat kvar ytterkläderna och hoppat med flaskorna i händerna. En av dem hade gått sönder i landningen.


Den hemlöse mannen avslöjades redan ifjol som snyltgäst på Stadshotellet. Då insåg ägarparet Pellbring att det fanns nycklar på vift och valde efter händelsen att byta till ett modernt kortlåssystem med omprogrammeringsbara nycklar. Foto: LT/Arkiv


Att den hemlöse mannen kunnat uppehålla sig på hotellet i två-tre dygn utan upptäckt beror, enligt Pellbring, på att konferensverksamheten under pandemin gått på sparlåga. Efter sig lämnade mannen ett rum i kaos och obehagskänslor hos ägarparet.
– Han har förstört hela rummet och det måste totalsaneras. Möblerna är bara att köra till Ahla-tippen, säger hotellägaren och berättar att datorn som stals är återfunnen.

De aktuella händelserna har dock en lång bakgrundshistoria och förklarar varför hotellägaren enkelt kunde identifiera mannen åt Laholmspolisen som nu inlett en utredning mot mannen kring olaga intrång och skadegörelse.

Redan i fjol avslöjade ägarparet den hemlöse mannen efter att han tagit ett av hotellets rum i besittning och festat loss, utan att checka in.
– Det hade varit ett rejält party med bekanta till mannen och massvis med öl och vi upptäckte att han tagit sig in med en kopia av rumsnyckeln. Vi förstod då att det var massa nycklar på drift och det var den händelsen som var hela anledningen till att vi bytte till ett modernt kortlåssystem, berättar Magnus Pellbring.

För cirka en månad sedan blev hotellägarparet uppringda av socialtjänsten på Båstads kommun. En socialsekreterare förklarade att de ville skriva avtal med Stadshotellet kring en person som var hemlös och att kontraktet skulle gälla en månad.

Magnus Pellbring berättar för LT att de tidigare tagit emot personer som blivit hemlösa, bland annat efter flerbostadsbranden i Skummeslövsstrand i december, och att de kunde tänka sig att ställa upp på vissa villkor.
– Vi vill inte ha människor på vårt hotell med missbruksproblem, men när vi frågade om det fick vi till svar att det var sekretessbelagda uppgifter.

När paret Pellbring fick reda på vem Båstads kommun planerade att inhysa på hotellet visade det sig vara samma person som bara några månader tidigare snyltgästat på Stadshotellets bekostnad.
Repliken till socialtjänsten i Båstad blev såklart ett rungande nej.


Ägarparet Helle och Magnus Pellbring var väldigt tydliga i beskedet till Båstads kommun att de inte var intresserade av att ta emot den hemlöse mannen när socialtjänsten ville skriva ett månadslångt kontrakt. Foto: Johan W Jönsson/Arkiv


För två veckor sedan dök den hemlöse mannen trots det upp på hotellet.
– Han kom hit och berättade att han blivit lovad av Båstad kommun att få bo här i en månad. Vi var tvungna att avhysa honom, säger Magnus som trots allt känner viss medkänsla för den hemlöse mannen.
– Han har ställt till det ordentligt för oss, men som människa är det ju såklart väldigt synd om honom.

Magnus Pellbring klandrar istället Båstads kommun för delaktighet i den senaste händelsen, särskilt efter Stadshotellets tydliga nej till socialsekreteraren.
– På något sätt har ju Stadshotellet i Laholm nämnts som ett boendealternativ av socialsekreteraren. Det har sått ett frö hos den här mannen att han ska få bo hos oss och han verkar ha tolkat det som ett löfte. Jag vill gärna ha ett snack med Båstad kommun om det här, säger han.

Christin Johansson är socialchef i Båstads kommun. Hon berättar att hon inte är insatt i ärendet kring den hemlöse mannen och helt ovetande till händelseförloppet i Laholm.

Efter att LT redogjort för händelserna och hotellägarens kritik säger hon:
– Jag utgår från att våra medarbetare inte skickat den här mannen till hotellet om vi fått ett nej av ägarna. Jag vill undvika att spekulera i hur det här gått till, men ska mannen som du berättar ha blivit avvisad när han kommer till hotellet och fått förklarat att han inte är välkommen att bo där så är det ett tydligt besked. Ett besked som han då uppenbarligen inte respekterat och då på eget bevåg tagit ett annat beslut. Det är ingenting som vi sanktionerat eller bidragit till.

Tänker du som socialchef agera i det här ärendet?
– Jag kommer naturligtvis prata med ansvariga inom individ- och familjomsorgen på måndag och undersöka om det på något sätt skulle kunna tolkas som att vi gett ett annat budskap till mannen, säger Christin Johansson.