Av Rickard Gustafsson
Planerna på ett gemensamt regelverk för hur Hallands kommuner får subventionera buss- och tågbiljetter får vänta. Kommunerna behöver mer tid för genomförandet vilket får till följd att införandet sker först 2027 – ett år senare än planerat.
Hallandstrafikens buss- och tågresor finansieras till hälften av biljettintäkter och andra halvan av skattemedel.
Samtidigt finns det möjligheter för de halländska kommunerna att subventionera buss- och tågbiljetter för sina invånare. Det är inget som Laholm erbjuder, men görs i Varberg, Falkenberg och Halmstad med olika typer av ungdoms- och seniorrabatter.
Regionen vill nu skapa tydligare regler för hur biljetter får subventioneras. Syftet är att både förenkla för kommunerna och skapa transparens i vad som påverkar priset – från startpris och zonpris till eventuella rabatter.
Målsättningen är inte minst att öka service och tillgänglighet för resenärerna genom att tillköp och rabatter erbjuds i Hallandstrafikens vanliga försäljningskanaler, som till exempel reseappen.
Region Halland hade som mål att införa reglerna från den 1 januari 2026 men det skjuts nu fram ett år.
Anledningen är att kommunerna inte haft tillräckligt med tid för att sätta sig in i de nya förutsättningarna och förbereda sina beslut. Under 2026 fortsätter därför nuvarande biljettupplägg att gälla, men med ordinarie prisjusteringar.
