Av Rickard Gustafsson
I över fem dagar har cirka 500 privat- och företagskunder i Veinge- och Skogabytrakten varit utan fiberinternet. Enligt nätägaren Global Connect handlar det om ett hårdvaruproblem, men beräknar att driften ska komma i gång under tisdagen.
Fibernätet i det aktuella området har varit mer eller mindre utslaget sedan i torsdags förra veckan.
Företaget Global Connect (tidigare IP-Only) påbörjade felsökningen direkt på morgonen den 15 maj.
Totalt har cirka 500 privatkunder och 10 företagskunder varit påverkade av driftstörningen.
Företagets kommunikationschef, Niklas Ekström, berättar att felet var av det mer ovanliga slaget och att det inte handlar om yttre påverkan, exempelvis avgrävda kablar.
– Oftast brukar det vara löst inom tolv timmar, men i det här fallet handlade det om ett hårdvarufel. Det tog tyvärr längre tid än vad det brukar göra eftersom vi var tvungna att beställa nya delar och därefter drabbades vi även av leveransförseningar vilket ytterligare förvärrade situationen.
Niklas Ekström, kommunikationschef Global Connect. Foto: Pressbild
De tekniska prylarna är nu på plats och företagets tekniker arbetar med installationen och räknar med att fibernätet snart ska kunna vara i full drift.
– Vi hoppas och tror att det ska vara löst runt 14-tiden i eftermiddag (tisdag 15/5). Alltid när det är längre driftstörningar som den här så är det folk som hör av sig. Vi jobbar hårt med det här för vi vet hur viktigt det är för människor att både kunna sköta jobb och titta på tv, säger Niklas Ekström.
En av de drabbade är lantbruksföretagaren Viking Andersson som bor mellan Veinge och Skogaby.
Han berättar att det är svårt att vara utan internet 2025.
– Vi har ju gjort oss beroende av det digitala och samhället blir väldigt sårbart. Vi kan varken skriva ut fakturor eller betala räkningar och vi har även haft problem med mobilnätet. Det har inte heller gått att titta på tv eftersom det också går via fibern.
Informationen från Global Connect kunde varit bättre, anser Viking.
– Att det krånglar någon gång ibland får man acceptera, men när internet är borta så här lång tid borde företaget uppdatera oftare och komma med bättre information.
Fem dagars avbrott kan innebära att det utgår ekonomisk kompensation till de drabbade, enligt Niklas Ekström.
– Man får vända sig till sin tjänsteleverantör som levererar sluttjänsten till hushållet och lyssna med dem. Sen kommer de i sin tur att kommunicera med oss.