Klik venligst
NYHETER 2023-08-26 KL. 07:02

Banken: Bedragarna ligger hela tiden steget före

Av Johan W Jönsson

Bedrägerierna ökar. Nu vill Laholms Sparbank varna alla, inte bara sina kunder. Banken kontaktar aldrig någon för att be om information.
– Bedragarna är otroligt skickliga. De utsätter dig för stress och gör dig sårbar. Vem som helst kan bli drabbad, säger Katrine Bergström som är marknadsansvarig på banken.

Banken: Bedragarna ligger hela tiden steget före
Birgitta Andersson och Katrine Bergström på Laholms Sparbank vill varna för bedägerförsöken, som ökar. Det bästa vapnet mot dem är kunskap. Foto: Johan W Jönsson

Laholms Sparbank gick nyligen ut och varnade på Facebook. Ett antal kunder hade fått SMS från ”Din Bank” där det stod att deras kort var utsatt för bedrägeriförsök och att man ska ringa upp.

De säger sig vara från Swedbank och ber senare i samtalet om att man ska uppge sitt kortnummer, cvc-kod och datum på kortet för att de ska kunna hjälpa vidare.

– Under samtalet så ber de även kunderna att flytta pengar mellan konton. Man ska INTE lämna ut någon information eller flytta pengar mellan konton, säger Bergström.

Enda gången som Laholms Sparbank skickar SMS är när det är dags för rådgivning på banken. Aldrig annars. Hör banken av sig i annat ärende? Googla numret.

– Då framkommer det oftast att det handlar om bedrägeri. Ringer man upp verkar det som att man kommer till banken och sedan är bedrägeriet igång, säger Bergström.

De senaste veckorna har över 20 kunder i Laholms Sparbank hört av sig kring att de antingen blivit bedragna eller att de blivit utsatta för ett bedrägeriförsök.

– Ringer man upp efter att man fått ett SMS eller blir uppringd och får prata med en bedragare så är det lät att bli lurad. De lindar dig kring lillfingret och gör dig så osäker, säger Birgitta Andersson.

Hon jobbar i kundtjänst på Laholms Sparbank och föreläser kring bedrägerier. Banken har en utmaning med att nå ut med information till sina kunder, berättar Andersson.

– Vi kämpar med att nå ut med information om det här. För det mesta är vi ute via Träffpunkten och träffar främst äldre men vi har även träffat Budget- och skuldrådgivarna i Halland.

Logga inte in med mobilt bank-ID under samtalet eller strax efter. Då väntar bedragareen på dig på andra sidan. Foto: Bildbyrån

– Det är egentligen inte bara till våra kunder, vi ska inte slå oss för bröstet, vi är inte bäst. Det här kan verkligen drabba vem som helst och inte bara äldre, säger Katrine Bergström.

Banken pratar även mycket om bedrägerier på skolorna. Yngre personer kan lätt dras in i pengatvätt där de exempelvis får en felaktig swish som ska swishas tillbaka till ett annat nummer.

Vad kan man göra som privatperson om man tror att man blir utsatt för ett bedrägeri?

– Lägg på luren är nummer ett. Blir man uppringd så be om att få ringa tillbaka men inte genom uppringningsknappen. Googla numret. På respektive bank finns spärrservice, säger Andersson.

– Och det viktigaste av allt! Logga INTE in med det mobila bank-ID:t direkt efter samtalet. Då sitter de på andra sidan och väntar på att du ska göra det, fortsätter hon.

Nyttig information att hitta finns på svårlurad.se. Det är en sajt som 28 banker tillsammans ligger bakom. Sparbanken har även en bra broschyr som bland annat delats ut på Våxtorps marknad.

Laholms Sparbank kommer att ha tre fysiska kundträffar kring bedrägerier på plats på banken i höst. Information finns på bankens hemsida.

Fakta:

Bedrägerierna ökar

Just nu har banken märkt att det pågår bedrägeriförsök via SMS. Det handlar ofta om att man har köpt eller beställt något och att man ombeds att ringa upp ett telefonnummer. Bedragarna hittar hela tiden nya vägar.

Banken sms:ar eller ringer aldrig upp och ber dig om att logga in med mobilt bank-ID, uppge aldrig kortnummer eller logga in med säkerhetsdosa.

Bankens budskap är att INTE agera på uppmaningar, trycka på länkar eller följa instruktioner man får från okända avsändare – det är ofta ett försök till bedrägeri.

Tre tecken på att det kan röra sig om bedrägeriförsök:

Du får ett meddelande/samtal från okänd kontakt vid oväntat tillfälle

Det är bråttom och du uppmanas att agera snabbt

Du blir ombedd att lämna personuppgifter, koder eller logga in med E-legitimation så som ditt Bank-ID

Är man utsatt för ett pågående bedrägeri eller om det hänt inom 24 timmar är det bra att ringa spärrservice. De hjälper till att spärra allt.