NYHETER 2024-12-12 KL. 06:02

1 000 paket om dagen (!) kommer till macken

Av Johan W Jönsson

På Preem i Laholm är det en jämn strid ström av människor som kommer för att hämta ut paket. På lagret är det fullt. Personalen behöver knappast löpträna efter jobbet. Många steg blir det, konstaterar en av de anställda.
– Det har blivit fler och fler paket för varje år. Ifjol var det en liten nedgång på grund av det ekonomiska läget men nu ökar det igen, konstaterar mackägaren Mats Ericsson.

1 000 paket om dagen (!) kommer till macken
För Linda Vahlberg Sjöwall och Mats Ericsson på Preem i Laholm är det bråda dagar. Hela 1 000 paket om dagen kommer in på macken. Foto: Johan W Jönsson

Perioden efter Black week och innan jul är den mest intensiva för paketutlämningsställena. Preem i Laholm ligger strategiskt och många laholmare väljer att hämta sina paket på macken.

– Vi får 350 paket från Postnord. Det är fem, sex burar. Från Schenker och Bring får vi nio vagnar fulla. Det blir strax under 1 000 paket per dag. Så det är en del, säger Ericsson.

Att Preem skulle börja med paketutlämning var ingen självklarhet. Det funderades fram och tillbaka då det fanns en risk att det skulle stjäla uppmärksamhet från ordinarie uppdrag.

– Bilarna blir snålare och snålare och elbilarna blir fler. Dessutom tjänar vi mindre och mindre per liter drivmedel vi säljer. Så vi måste ha flera ben att stå på, säger Mats.

– Jag brukade skoja och säga att en dag får vi fler människor till stationen för paketen än för bensinen och där är vi nog idag. Vi lever inte på att sälja drivmedel längre.

De stora inkomstkällorna är istället biltvätt, uthyrning av släpvagnar och att sälja korv, annan mat, glass, godis och dricka. Bensinen och paketen är en ”indragare” till butiken.

– Vi parasiterar lite på att folk är här och gör ett ärende och så passar man på att handla något när man ändå är här. Så har stationerna länge levt. Vad kan vi sälja när folk ändå är här?

Därför menar han att det passar bra för en bensinstation att syssla med paket. Ytan fanns redan. Det är den gamla bilverkstaden som inte varit i bruk på 18 år och därför stått tom.

Preem började med paket för ungefär tio år sedan. Då tog man in Schenker. Efter det kom Postnord och sedan Bring när det startade. Det som inte finns på macken idag är DHL.

– Jag hade två stationer tidigare och tog över båda samtidigt. På den andra stationen hade vi Schenker-utlämning och på den tiden var det mycket krångligare, säger Mats.

Mats Ericsson äger Preem i Laholm. Han uppmanar kunderna att hämta ut sina paket så snart aviseringen kommit. Foto: Johan W Jönsson

Idag när allt är digitaliserat beskriver han det som väldigt lätthanterligt. Blev det fel för 18 år sedan var det mycket struligare då det skulle bläddras i papper och hållas på.

– För 20 år sedan var det dem som var duktiga på att hitta bäst priser som handlade så nätet. Idag är det även dem som är bekväma. Det är en annan kategori av kunder.

Det gynnar Preem, tror han. De kunderna kan nämligen tänka sig att köpa en chokladkaka där, trots att det inte är bästa pris, då det helt enkelt är bekvämt att göra det.

Är det något som är negativt?

– Det skulle vara när det är hårt tryck. Är kön lång och man vill ha en varmkorv så kanske man vänder i dörren. Men tack vare paketutlämningen är vi en man mer i butiken.

– Paketen betalar en heltidstjänst. Så istället för att kanske vara en och en här så är vi två och då blir vi mer flexibla. Det ena jämnar ut det andra. Det gjuter olja på vågorna så att säga.

Har du någon uppmaning till kunderna?

– Givetvis! Hämta era paket så fort som möjligt. Har ni beställt två eller tre paket. Vänta inte en hel vecka. Det är det som oroar mig mest just nu. Då blir det platsbrist.

– Vi har paket i vagnar då vi inte har plats på hyllorna. De kommer upp sent på hylla och så är det fullt när det kommer nya i morgon. Vänta inte. Hämta ut ditt paket, avslutar Ericsson.