NATIVE 2022-06-27 KL. 07:00

Sveriges konsumenter vill se starkare konsumentskydd i spelvärlden

Av Joakim Ormsmarck

Konsumentskyddet i dator- och tv-spel är inte tillräckligt starkt. Det menar organisationen Sveriges konsumenter, som nu presenterar fem rekommendationer för hur ”gamers” ska kunna spela mer säkert.

Sveriges konsumenter vill se starkare konsumentskydd i spelvärlden

Under senare år har spelvärlden vuxit så det knakar. Dagens dator- och tv-spel samt online casinon och bettingsidor lockar till sig allt fler spelare. Många svenskar går i dag runt med en spelupplevelse ständigt närvarande, då många spel och spelsidor är optimerade för mobila enheter, och via snabba betalningsmetoder hos bettingsidor blir spel online ännu mer lättillgängligt.

Den svenska casino- och bettingmarknaden omreglerades år 2019, där ett huvudsyfte var att stärka konsumentskyddet. Nu menar organisationen Sveriges konsumenter, tillsammans med 19 andra konsumentorganisationer i Europa, att de vill se liknande åtgärder på marknaden för dator- och tv-spel, där man i dag anser att spelare inte är tillräckligt skyddade.

Loot-lådor och manipulerande speldesign bakom nya förslagen
Sveriges konsumenters krav om ett starkare konsumentskydd bygger på en rapport från den norska konsumentorganisationen Forbrukerrådet. I rapporten, som granskar spelindustrins affärsmetoder, har man undersökt spelen Raid Shadow Legends och Fifa 22 särskilt noggrant.

Det sistnämna spelet har länge varit omtalat för sina mikrotransaktioner. Så kallade loot-lådor är vanligt förekommande i Fifa 22, och många andra dator- och tv-spel, och liknas ofta vid gambling. Innehållet i lådorna består av virtuella objekt som kan ge fördelar i spelet man spelar. Men den exakta vinsten är okänd innan man öppnar lådan, vilket spelaren måste betala riktiga pengar för att göra.

Rapporten menar att nuvarande regler kring loot-lådor inte är tillräckliga, och att spelens design ofta är uppbyggt för att utnyttja spelares psykologiska svagheter och manipulerar dem till att spendera pengar. Därtill pekar man på att vinstmöjligheterna sällan är tydliggjorda i spelen samt att marknadsföringen av loot-lådor i vissa fall riktas mot barn.

Så lyder Sveriges konsumenters förslag till förändring
I ett pressmeddelande listar Sveriges konsumenter fem rekommendationer för att öka konsumentskyddet på spelmarknaden.

Priserna för loot-lådor och andra transaktioner ska anges i riktig valuta. I dag skrivs priserna ofta om till en valuta som endast finns i det aktuella spelet, vilket gör det svårt att förstå vad den egentliga kostnaden är.

Högre krav på speldesignen, för att den inte ska vilseleda eller manipulera spelarna till att spendera mer pengar än planerat.

Loot-lådor ska inte få riktas till barn. Spel som kan antas spelas av barn ska därför inte erbjuda slumpmässigt innehåll mot betalning i riktiga pengar.

Spelföretagen ska bistå med ökad transparens för att myndigheter ska kunna genomföra oberoende undersökningar i loot-lådornas logik och mekanismer.

EU bör tilldelas de resurser som krävs för att kunna granska spelmarknaden, och på så sätt identifiera exploaterande affärsmetoder.