NATIVE 2022-06-01 KL. 08:00

E-sporten skriver historia - första svenska damlandslaget intar scenen

Begreppet e-sport har funnits med redan sedan slutet av 90-talet. Men det är inte förrän nu, nästan 30 år senare, som utvecklingen och populariteten verkligen tagit fart - och inte minst i Sverige. I början av månaden skrevs nämligen historia då det första svenska damlandslaget introducerades på den internationella e-sportscenen.

E-sporten skriver historia - första svenska damlandslaget intar scenen

Laget, som kommer att medverka under internationella e-sportsförbundets EM- och VM-tävlingar består av några av de bästa kvinnliga spelarna inom CS:GO och har stora förhoppningar om att göra ett betydande intryck på den globala scenen för e-sport.

E-sport har idag blivit ett alltmer vanligt förekommande fenomen i den såväl svenska som internationella spelvärlden. Förutom att vi både kan streama och följa stora spelare i den kanske inte allt för vanliga sporten på sociala medier, har det även idag blivit populärt att betta på de olika matcherna som spelas. Något som speciellt märks av i det ökande antalet esport bettingguider som går att hitta online för den som eftersöker de bästa bettingtipsen och råden.

Vad är e-sport?
Även om termen e-sport börjat användas alltmer i vardagliga sammanhang, är det inte alla som är fullt bekanta med vad termen faktiskt betyder eller med dess historia.
E-sport är en förkortning för elektronisk sport och är en sportform där spelare tävlar mot varandra i olika videospel. Den mest vanliga typen av videospel inom e-sport är first-person shooter-spel (FPS) där man som spelare ser allt ur karaktärens perspektiv. Men även så kallade MOBA-spel (Multiplayer Online Battle Arena) som Dota 2 och League of Legends är populärt förekommande inom de olika tävlingarna som arrangeras.

E-sportens historia
Den första e-sportturneringen hölls redan 1972 vid Stanford University och baserades på videospelet Spacewar, men det var inte förrän på 1990-talet som begreppet e-sport faktiskt började ta form.

Den första riktiga e-sportorganisationen, Cyberathlete Professional League (CPL), grundades 1997. CPL stod värd för den första professionella e-sportturneringen i Dallas året därpå, med en prispott på 50 000 dollar. Detta var ett stort steg framåt för den unga industrin och väckte stor uppmärksamhet.

I början av 2000-talet föddes flera välkända e-sporter, inklusive Counter-Strike (CS), Warcraft III och Halo. Dessa spel, tillsammans med 70-talets turneringar, har banat väg för vad e-sport är i dag och lockar ett stort antal professionella spelare från hela världen.

Historien slår nya vingslag
E-sportens popularitet har vuxit snabbt de senaste åren och idag finns det professionella lag i de flesta länder i världen. De totala prispengarna för e-sportturneringar har också ökat betydligt och 2021 beräknas den totala summan ha uppgått till dryga 200 miljoner dollar.

Men utvecklingen kring e-sporten stannar inte där. I år har man återigen skrivit historia då Sverige fått sitt första damlandslag inom sporten och kommer ta sina första steg in på den internationella scenen under såväl EM- som VM-tävlingar.

I en intervju med Expressen berättar Tilde Byström, lagkapten för landslaget, att händelsen är något stort. Hon berättar vidare att hoppet finns om att skapa förebilder för andra tjejer som önskar spela: "Det finns många unga tjejer som spelar och tycker det är jobbigt att det inte finns så många förebilder".

Trots att scenen inom CS:GO har blivit mindre då allt fler kvinnliga spelare valde att under fjolåret i stället spela hos konkurrenten Valorant, ser Byström ändå positivt på framtiden. Hon menar på att initiativtagandet kring den kvinnliga scenen ändå ökat med antalet tävlingar och ser den kommande perioden som "en fantastisk erfarenhet".