Klik venligst
NATIVE 2022-04-28 KL. 06:01

Därför väljer allt fler svenskar e-handel – fördelar och risker

Under förra året ökade e-handeln med 20 procent, ett tecken på att allt fler svenskar väljer att handla sina produkter och tjänster på nätet. Följaktligen är det många som frågar sig: Kommer ökningen att kunna fortsätta i samma takt? Och vad är anledningarna till att e-handel går så starkt?

Därför väljer allt fler svenskar e-handel – fördelar och risker

Fördelarna med e-handel är flera. Det öppnar upp för möjligheter som gör vardagen enklare inom allt från handel av livsmedel till beställningar av abonnemang och streamingtjänster. Samtidigt innebär det relativt nya köpbeteendet vissa risker för konsumenter, särskilt när det är möjligt att skjuta upp betalningar och handla på kredit.

Varför går e-handel starkt?
E-handeln har onekligen varit på uppgång under flera år, inte minst som en naturlig följd av digitaliseringen. Bakom framgångarna för e-handelssegmentet ligger flera olika faktorer. En faktor är att konsumenter ofta kan ta del av fler erbjudanden på nätet än i fysiska butiker, inom allt från spel på casino med snabba uttag, shopping av hemelektronik och kläder eller beställning av tjänster som blomsterbud och matkassar.

Digitaliseringen har gjort att man istället för papperslappar med streckkod i plånboken kan ange en kod direkt i utcheckningen på hemsidan, eller helt enkelt följa en länk för att nyttja rabatter. Så kallade affiliatesidor samlar produkter eller tjänster från olika leverantörer, och får provision när en kund genomför ett köp efter att ha klickat sig in på leverantörens hemsida via en affiliatelänk. Idag erbjuder dessutom många e-butiker medlemsrabatter om man till exempel använder sig av deras nyhetsbrev.

Större valmöjligheter
Det stora utbudet av varor och tjänster på nätet är en annan av de största faktorerna till e-handelns framgång. Nätet samlar allt på samma ställe och det går att jämföra priserna hos en mängd olika e-handlare för att spara pengar. Att jämföra olika produkter är också smidigt, då många sajter gör det lätt för kunderna att ställa två produkter bredvid varandra och se vilken som är bäst, och andra har dedikerade recensioner där flera liknande produkter jämförs och blir betygsatta.
Antalet tillgängliga produkter kan dock ibland verka överväldigande. Avsaknaden av en fysisk, sakkunnig person att fråga, vilket man ofta får tillgång till i en butik, ses som ett minus av vissa. Konsumenter kan dock använda gratis jämförelsetjänster för att hitta rätt i djungeln. Vissa e-handlare erbjuder kundtjänst med manuella chattar eller chatt-bottar på sin hemsida för att simulera hjälpen man annars får i butiker.

Frakt och betalning avgörande
Betalningsmetoderna online har blivit allt fler, och likaså fraktalternativen. Detta är två tunga försäljningsargument som e-butikerna behöver använda för att få kunder i den tuffa konkurrensen på nätet. Ett företag som erbjuder leverans hem till dörren redan nästföljande dag, eller till ett skåp i butiken man bor granne med, lär uppfattas som mer attraktiv än att behöva vänta länge på ett paket som kommer till ett postombud flera kilometer bort.

Flexibel betalning är en annan viktig aspekt som gör att folk väljer e-handel. Möjligheten att betala med direkt banköverföring upplevs av många som tryggt och smidigt.
Även tjänster som Swish och Klarna är populära, visar undersökningen Svenskarna och internet. Vid sidan om de nyare, moderna betaltjänsterna går också mer klassiska betalmetoder på nätet fortsatt starkt. Inte minst kortbetalning. Även fakturaköp erbjuds av de flesta e-handelsbutiker. Där har digitala fakturor gjort det enkelt för kunderna att hantera sina köp med några klick istället för att betala fakturor manuellt.

Risker med e-handel
I kontrast till fördelarna innebär e-handel också vissa risker. Runt hälften av alla som handlar på nätet upplever någon slags otrygghet, enligt samma enkät som nämns ovanför. En vanlig anledning till oro är att lämna ut kortuppgifter på en hemsida, men också att företaget ska vara oseriöst och att man inte ska få sina utlovade produkter levererade. Dessutom upplever många oro över att ens lösenord och andra personliga uppgifter ska hamna i fel händer.

Delbetalningar på nätet innebär också en risk för att fångas i den omtalade skuldfällan. Konsumenter som handlar på kredit eller skjuter upp sin betalning behöver säkerställa att de har råd att betala senare, annars är risken att man får betalningsanmärkningar och att priset blir betydligt dyrare i slutändan. Om skulderna inte avbetalas kan det leda till att man hamnar hos Kronofogden och blir nekad exempelvis lån för att köpa bostad.

Framtiden för e-handel
Med den betydande ökningen som shopping och andra transaktioner på nätet haft under den senaste åren är frågan om e-handeln kommer att fortsätta att växa i samma takt. Vad kommer i så fall att hända med fysiska butiker? Det är tydligt vid det här laget att e-handeln är här för att stanna, men än så länge har segmentet gått hand i hand med fysiska butiker.

Medan allt fler genomför onlineköp så går även detaljhandeln i butik fortsatt starkt, framförallt för köpcenter och matbutiker. Upplevelsen att välja ut sina egna varor och prova kläder innan man köper dem lockar fortsatt en stor andel av konsumenterna. Hur utvecklingen i fortsättningen kommer att bli återstår att se, men e-handelns uppgång ser inte ut att vända neråt inom den närmsta framtiden.