KULTUR 2024-08-02 KL. 06:06

”Förlorar man nyfikenheten blir livet tråkigare”

Av Rickard Gustafsson

Våxbon Jason Southgates konstnärliga arbete röner stor uppskattning på världens stora teater- och operascener. Som scenograf har han haft och har det övergripande ansvaret för den visuella utformningen i stora produktioner i såväl England, Tyskland och USA. Nu ställer han ut sin egen konst på Stadshusgalleriet.

”Förlorar man nyfikenheten blir livet tråkigare”
LT träffade Jason Southgate från Våxtorp dagarna innan vernissaget på Stadshusgalleriet i Laholm. Den välrenommerade scenografen ställer ut konst den närmaste månaden. Foto: Rickard Gustafsson

Under utställningsnamnet ”Curiouser and curiouser” visar den mångfacetterade konstnären upp en bred repertoar av konstobjekt som han bland annat skapat hemma i sin studioateljé i Våxtorp.

En doldis i lokala konstkretsar, men i vida världen är hans namn mer känt. Mer om det snart.

Kärleken tog den Liverpool-bördige engelsmannen Jason Southgate, 53, till Våxtorp. För nio år sedan bodde och arbetade han i London när det sa ”klick”.

– Min fru och jag möttes faktiskt på svenska ambassaden genom en gemensam vän. Jag hade då bott i London i 20-talet år. Mimmi Oscarsson, min fru, och hennes syster Moa skulle ta över Vallåsens Värdshus när deras föräldrar ville dra sig tillbaka och hon återvände till Sverige. Efter långdistansförhållande i ett år var vi tvungna att bestämma oss och då beslutade jag mig för att flytta från en av världens största städer till skogen, säger Jason och skrattar.

Konstverket på väggen heter "Shelley" efter familjens katt som i sin tur är döpt efter en av huvudkaraktärerna i tv-serien "The Big Bang Theory". Kattmasken är skapad av träpinnar från våxtorpsskogarna. Foto: Rickard Gustafsson

Pulsen i London ersattes med tystnaden i Våxtorp. Han ångrar inte flytten för en sekund då han blivit tvåbarnspappa och samtidigt får en lagom dos av storstadens elektricitet genom sitt arbete.

– Ibland saknar jag atmosfären i London. Den ger mig energi, men har man bott där så länge som jag gjort tröttnar man på stressen, alla människor och hur dyrt det är. Man kommer till en punkt i livet där man känner att man fastnar och då behöver man göra nåt helt annat. Man får lite av båda världar och jag är lycklig nu, säger han.

Det konstnärliga intresset föddes långt innan flytten till Våxtorp, redan som barn, efter att ha sett filmregissören George Lucas mästerverk.

– Som 7-åring blev jag närmast besatt av ”Star Wars” och har sedan dess alltid varit intresserad av film. Så när jag blev äldre ville jag jobba som designer inom film och sökte jobb. Jag fick det såklart inte för jag saknade både utbildning och erfarenhet, säger han och skrattar.

I stället gick han den långa vägen och studerade flera år på konstskola och läste kurser inom scenografi- och teaterdesign på ett universitet i London.

Utbildning tillsammans med hårt arbete gav resultat. I West End-distriktet i London, ett ”mecka” för kulturarbetare, gjorde han sig ett namn.

– Namn och namn, men det blev många år i London, men jag har jobbat över hela England och även utomlands. Det blir många flygpoäng, säger Jason ödmjukt.

Jason Southgate har haft många internationella uppdrag. Han har bland annat ansvarat för de visuella scenmiljöerna i Richard Wagners opera "Nibelungens ring" på The Royal Opera Covent Garden i London. Foto: Privat

Som scenograf formger han scenmiljöer för teater, opera, dockteatrar och film och har det övergripande ansvaret för den visuella utformningen av produktionen tillsammans med regissören. I arbetet ingår att planera och göra modellbyggen och ritningar för rekvisita och dekor.

Southgate har bland annat haft uppdrag för The Royal Opera House Covent Garden och English National Ballet i London men även jobbat för operahus och teatrar i USA, Tyskland, Ryssland, och de nordiska länderna.

Flera av uppsättningarna är välkända som ”Trollkarlen från Oz”, ”Don Juan” och ”Hamlet”

– Som frilans får man arbeta där arbete finns. Förra året arbetade jag i Tyskland, i Lübeck och Kaiserslautern. Nästa år blir det Halle, även det i Tyskland.

Här är en scenmiljö som Jason Southgate tagit fram för operan Jenufa på Den Norske Opera i Oslo. Ett starkt kvinnodrama och ett av operarepertoarens mest hjärtskärande verk. Foto: Privat

Hans verk har bland annat ställts ut på Victoria & Albert Museum i London och nu är det dags för Southgate att visa ett axplock av sin konst på hemmaplan.

– Jag har ställt ut på Hallands konstmuseum för tre år sedan, men det var under pandemin. Jag är väldigt entusiastisk och mycket nyfiken på vad folk kommer att tycka, men det ska bli roligt att få feedback på det jag skapat.

I galleriet visar Southgate upp en stor bredd med både målningar, modeller och skulpturer. Många av verken är tillverkade av helt vardagliga saker – upphittat i naturen eller överblivet emballage.

Den här robotlikande skulpturen är en salig blandning av "skräp" som bland annat är skapad av en yogurt-förpackning. Foto: Rickard Gustafsson

Ett av objekten, ”Caterpillar”, är till exempel gjord av Jasons gamla sockor och en annan robotliknande skulptur är gjord av schampoflaskor och mjölkkartonger.

– Egentligen är det skräp som jag samlat på mig, säger Jason och berättar att det alltid funnits ett intresse och en nyfikenhet att kunna nyttja prylar för helt andra användningsområden.

Just ordet ”nyfiken” är en del av utställningens namn – ”Curiouser and curiouser”.

– Mina verk är präglade av min egen nyfikenhet, men verken är också nyfikna i sig själv. Som konstnär tror jag att det är nödvändigt att vara nyfiken. Förlorar man nyfikenheten blir livet tråkigare.

Utställningen har vernissage lördagen den 3 augusti och pågår till 7 september.

Jason Southgate är mångfacetterad i sitt konstnärsskap vilket besökare till Stadshusgalleriet lär märka. Foto: Rickard Gustafsson