Klik venligst
KULTUR 2022-04-23 KL. 08:03

David har skapat 21 exklusiva sällskapsspel

Av Rickard Gustafsson

Till vardags importerar och säljer industriföretagaren David Stjernberg kullager, tätningar och packningar på Nyby industriområde. På fritiden utvecklar och designar han sina egna sällskapsspel som specialtillverkas av en fabrik i USA.
– Det är en kul grej och något som gör att jag kan koppla bort stressen från mitt jobb, säger David som nu har 21 egenproducerade och exklusiva spel i hemmet i Mellbystrand.

David har skapat 21 exklusiva sällskapsspel
21 sällskapsspel har det hittills blivit sedan David Stjernberg tillsammans med sin dotter Linnea för över tio år sedan skapade "Doubloon Race" (svart låda, längst till höger i bild). Foto: Rickard Gustafsson

När David Stjernbergs dotter var sex år lekte de tillsammans fram ett brädspel på en kartongbit. Resultatet blev spelet ”Doubloon Race” vars spelidé går ut på resa runt med olika färdmedel på en karta och samla artefakter och piratdubloner.
– Linnea var med och ritade och vi hittade på regler tillsammans. Vi tyckte det var så roligt och jag minns att det gick hem så väl hos Linnea, hennes vänner, farmor och farfar att vi bokstavligen spelade sönder det, säger David och skrattar.

Några år senare beslutade sig David för att skapa ”Doubloon Race” i professionell tappning med målsättning att ge det till Linnea i födelsedagspresent. Bort med kritor och kartong och i stället omsatte han idén genom att designa riktiga kort, pjäser och spelbräde i datorn.
– Jag hittade en fabrik i USA som gjorde en prototyp, men Linnea trodde inte på det först eftersom det ser ut som alla andra spel vi har som man köper i affären. Men hon blev väldigt glad, berättar David.

”Doubloon Race” blev starten. Över tio år senare har David, från egna spelidéer, tagit fram 20 ytterligare sällskapsspel.
Spelen tillverkas i USA av det Wisconsin-baserade företaget Gamecrafter, som inriktat sig på att specialtillverka spel åt kreativa spelentusiaster.
– När jag får en idé så börjar det vanligtvis med att jag skriver ner reglerna först och sen spelar jag spelet i mitt huvud, berättar David.

Processen fortsätter därefter i datorn. Där designar David förpackningen med tillbehör som kort, pjäser, tärningar och spelplan. Därefter laddas alla filer upp till Gamecrafters hemsida som efter beställning tillverkar en prototyp av spelet.
– När jag fått prototypen levererad till mig spelar jag alltid för mig själv först innan jag bjuder in familj och vänner att testa spelet, säger David och berättar att han efter genomfört test korrigerar och balanserar spel och regler innan han beställer en slutversion.


Sällskapsspelen som David Stjernberg skapat ser för ett lekmannaöga lika bra ut som de man köper i butik, tillverkade av professionella spelskapare. Foto: Rickard Gustafsson


Bara de två senaste åren har han skapat sex-sju spel och när LT är på besök har senaste prototypspelet – ”Wild Life” – nyligen anlänt från USA. För David, som spelade mycket schack som yngre, handlar spelen han skapar mer om strategi än om slump.
– Inget av spelen jag gör är ”Fia med Knuff”-spel. Jag vill ta bort slumpen så mycket som möjligt och jag tror att bara att ett av spelen innehåller en tärning.

Samtidigt tycker han att det viktigt att inte spelen blir för regelavancerade och inte heller tar för lång tid att spela. Han beskriver de flesta av sina spel som ”hyfsat enkla” som fungerar från 10 år och uppåt och är gjorda i syftet att hela familjen ska kunna samlas och ha en kul stund tillsammans.
– Jag minns när man som barn satt och spelade med föräldrarna. Det var verkligen kvalitetstid med morsan och farsan, säger David och menar att brädspel är ett mycket bra sätt att umgås på om man för en kväll vill komma bort från tv och mobiltelefoner.

Alla Davids spel går att köpa genom Gamecrafters hemsida, där det finns tusentals spel skapade av spelentusiaster från alla världens hörn. Antalet sålda spel är få, men det är å andra sidan inte så konstigt. Han har inte lagt en sekund på marknadsföring.
– Tiden finns inte, jag har ju två företag att sköta och det är inte därför jag gör spelen. För mig är det en kul grej och något som gör att jag kan koppla bort stressen från mitt jobb, säger David som bland annat driver företaget Comtech i postens gamla lokaler på Nyby industriområde i Laholm.

När LT:s reporter utforskar spelen, som David tagit fram och lagt upp på vardagsrumsbordet, går det inte att avfärda spelen som gjorda av en amatör.

De här spelen ser väldigt professionella ut, precis som spel du köper i butik. Har du aldrig funderat på att försöka sälja in dem hos någon speltillverkare?
– Klart man tänkt på det. För fem-sex år sen snackade jag med en representant för Alga. Vi skulle träffas, men det rann ut i sanden. Visst hade det varit kul, men jag är helt införstådd med att det förr eller senare kommer att ta betydligt mer tid än vad jag har.

Att tillverka spelen på fabriken i USA och exportera till Sverige skulle dessutom bli för dyrt, menar David. Med royalty-avgifter (till Gamecrafter), frakt, moms och tull skulle ett spel som kostar runt 400 kronor att tillverka bli nästan dubbelt så dyrt.
– Några av spelen har sålts i USA, men jag har också vänner som köpt. Fast majoriteten av spelen har jag nog köpt själv och gett bort i present, säger David och skrattar.


"Wild Life" heter det senaste spelet som David Stjernberg skapat. Prototypen har nyligen anlänt från fabriken i USA och nu ska spelet testas tillsammans med vänner och familj innan slutversionen spikas. Foto: Rickard Gustafsson


Att Davids spelmakarkunskaper håller hög nivå bekräftades dock i en youtube-kanal, som dagligen recenserar spel, och vid tidpunkten var USA:s mest välbesökta kanal för spelintresserade.
– Det låter lite bräschigt kanske, men de ägnade ett helt avsnitt åt mitt spel ”The Magic Rings” där man springer runt i slott och skogar och letar efter magiska ringar.

Kul! Vad fick du för omdöme?
– De gillade det, men de sa att det grötade ihop sig lite när man spelade fyra personer och rekommenderade att man skulle vara tre spelare. Men det var bra kritik och jag tror jag fick betyget 7,6 av 10. Jag var nöjd, då det var ett av mina första större spel, säger David.

Fotnot: Är du intresserad av att själv titta närmare på de spel som David skapat, klicka här!