KRÖNIKOR 2025-01-12 KL. 12:00

Krönika: "Just nu är det många som ringer..."

Av Per Brolléus

En krönika från redaktör Per Brolléus om telefonsvarandet i kommunernas växlar, om hur många knappval man kan hitta på och en undran över hur många "många" är i "Just nu är det många som ringer"?

Krönika:
Redaktör Brolléus och fascinationen över hur svårt kommunkikation kan vara 2025. Foto: Adobe och Bjäre NU.

Jag har en fascination som sticker ut. Jag älskar telefonsvaret man får när man ringer kommunväxlar. Eller, kanske inte älskar utan mer som en drog man älskar att ta samtidigt som man vet att det här är egentligen dåligt för min hälsa. Jag beundrar alla de hundratals sätt svaren är uppbyggda på för att jag som inringare fortast möjligt ska ge upp och lägga på. Jo, jag känner det så.

Förresten, vilka underbara fysiska uttryck vi har kvar i telefonerandet som inte alls matchar hur man gör med en telefon 2025. Att ”slå ett nummer” eller att ”hänga kvar i luren” eller att ”lägga på”.

Ja, ja. Men över till telefonsvaren hos Båstad och Laholms kommuner. Två ganska olika varianter på service. Laholm börjar med att berätta att samtalet spelas in – för allas säkerhet. Sen börjar det:

Vill du ha hjälp med frågor gällande (en lång rad ämnen), tryck 1. Gäller ditt ärende (ny rad av ämnen) – tryck 2. Gäller ditt ärende (ännu en radda ämnen) – tryck 3. Vill du ha hjälp med frågor som (ett fjärde valmöjlighetspaket) – tryck 4. Gäller ditt ärende övriga frågor – tryck 5.

Här, efter en minuts babbel, hoppas man att det skulle vara slut, men istället för att en telefonist dyker upp så drar en AI-röst kommunens webbadress och startar med ”dubbel-v, dubbel-v, dubbel-v). Laholms kommun, det är 2025 nu.

Sen hamnar man i telefonkön.

Båstad är lite snärtigare. Man påpekar ganska tidigt att bygglov får du ta under en speciell tid vissa dagar i veckan. Övriga avdelningar nämns, till skillnad från Laholm, inte en enda gång. Men sen kommer:

Just nu är det många som ringer. Alla våra handläggare är upptagna. Vänta kvar så blir det snart din tur.

Med min märkliga böjelse, den att kittlas av det här, så uppstår en hel del frågor. Varför kallas de som ska svara i kommunväxeln för handläggare? Vad betyder uttrycket ”upptagna”? Och, den viktigaste frågan: Hur många är många?

Jag har tagit reda på det här.

Vi börjar med benämningen handläggare i stället för telefonist. Här är kommunerna ute på riktigt tunn is, för enligt SKR, Sveriges Kommuner och Regioner, så har en handläggare följande arbetsbeskrivning: Handläggare utför arbetet självständigt utifrån ett eller flera verksamhetsmål och har ett stort handlingsutrymme i hur målet uppnås.

Betyder det (och jag vill absolut inte verka elak) att den som svarar i telefonen har större frihet att svara lite när och hur den vill jämfört med tiden då personen bara var ”telefonist”? Telefonistens arbetsbeskrivning: En telefonist tar emot inkommande samtal och kopplar telefonsamtal vidare.

Hur många är då ”många”? Tja, det varierar såklart beroende på hur stor kommunen är. Båstad kommun har i runda slängar 100 inkommande samtal per dag. Laholm har ungefär det dubbla. Kollade även min hemkommun Ljungby som under februari 2024 hade exakt 3885 externa samtal till växeln (blir 185 per dag). Alltså, ”många” i uttrycket ”just nu är det många som ringer” kan alltså vara två, eftersom det inte helt sällan är just två som svarar i en kommunväxel.

Hör en röst inom mig som frågar: Per, fick du många julklappar i år? Hör mig själv svara: Ja, jag fick två. Hmmm…

Per Brolléus

redaktör Bjäre NU