Av Johan W Jönsson
Det konstpedagogiska projektet ”Snöstjärnor och tångruskor”, som femmorna på Veingeskolan deltog i, har vunnit pris. Föreningen för pedagogisk utveckling i svenska museer (FUISM) har utsett projektet till årets pedagogiska projekt i Sverige.
– Vi delar segern med konstnären samt alla engagerade lärare och elever, säger Lotta Sandberg som är konstpedagog på Hallands konstmuseum/Konst i Halland.
”Med retrokänsla väcker Snöstjärnor och tångruskor liv i en analog kommunikation – en brevväxling mellan norr och söder.”, står det i motiveringen.
”Snöstjärnor och tångruskor” var en av tre finalister och på Sveriges Museers vårmöte på Värmland Museum i Karlstad förkunnades vinnaren inför cirka 200 museimänniskor.
– Väldigt roligt och hedrande för oss som administrerat det hela, men segern går också till konstnären Alexander Wireen samt alla engagerade lärare och elever, säger Sandberg.
Eleverna och lärarna finns på Veingeskolan, Solbackeskolan i Halmstad och Saxnäs fjällskola i Vilhelmina kommun. Utan dem hade inte projektet varit möjligt, berättar Sandberg.
Under projektet fick elever i norr och söder skriva brev till varandra och utbyta material typiska för hav och strand. Konstprojektet knöt eleverna närmare varandra.
Priset är ett diplom samt ett gåvobevis till Svenska Naturskyddsföreningen. Hallands Konstmuseum delar priset med Ricklundgården/Emmas konstpedagogiska verkstad i Saxnäs.
Motivering:
Med retrokänsla väcker Snöstjärnor och tångruskor liv i en analog kommunikation – en brevväxling mellan norr och söder. I utbyte av naturmaterial, brev och platsburna berättelser har unga delat likheter och olikheter. Ett tvärvetenskapligt grepp har gett kunskap om hur olika geografiska områden präglat språk och kultur. Med slöjd och konst som förenar har samtal om kulturer väckts.
Läs mer:
Skola från norr och söder flätas samman