Av Peter Jakobsson
Tanken på konceptet som nu Daniel ”Enox” Enochsson förverkligar har grott i hans huvud under 15 års tid. Nu är byggandet i gång och det är det mest extrema han gett sig på hittills. Det blir en bil med utseendet av en 30-talsbil med helt modern insida och dessutom superbilsprestanda. Drömmen är att bli en utstickare på SEMA i Las Vegas!
Daniel ”Enox” Enochsson är ett välbekant namn för många på Bjäre. Hans släkt drev redan för 60 år sedan Enox Bröd i Båstad. Daniel har haft flera verksamheter som burit vidare på namnet Enox, bland annat bilverkstad. Nu äger han biltvätten och macken i Östra Karup samt har lite andra verksamheter.
– Bilbyggandet är en ren hobby som tar otroligt mycket av min tid, förklarar Daniel och visar upp det senaste projektet som är att bygga en modern bil med superbilsprestanda och utseendet av en 30-talsbil.
Hela ramrörskonstruktionen har Daniel byggt själv. Foto: Privat
Daniel Enochsson har byggt fordon sedan han var liten grabb. Det började med trehjulingar, sen cyklar, mopeder, motorcyklar, epa och bilar. Alltid är det något projekt på gång och det senaste är alltid den största utmaningen.
– Den senaste tiden har det varit ganska extrema saker jag byggt. Nu kanske vissa tycker jag spårat ur totalt med mitt senaste bygge. Jag gav mig på att göra något som är nästan omöjligt men det var en utmaning som jag behövde. Bara ett fåtal bilbyggare bygger från grunden så som jag gjort nu. Det är extremt tidskrävande och svårt, förklarar Daniel.
Senaste projektet är alltså att bygga en modern bil med superbildsprestanda som ser ut som en gammal bil från 30-talet.
– Jag har haft idén i huvudet i 15 år där den legat och grott. För två år sedan satte jag i gång och bygga.
För att allt ska bli exakt som Daniel vill så bygger han det mesta själv förutom de komponenterna som kommer från donatorbilen, en nästan ny Camaro ZL1.
– Det finns ju företag som gör mer eller mindre färdiga kit för att bygga egna bilar som vissa använder. Andra custombyggare börjar med en befintlig kaross och anpassar lite eller använder ett komplett chassi som modifieras. Jag har byggt allt sånt från grunden i detta projekt.
Bilen under uppbyggnad. Foto: Privat
Daniel har redan lagt runt 5000 timmar på bilen som kommit en bra bit på väg mot målet men mycket återstår.
– Bilen är byggd så den kan klassa in i både dragracing och banracing och för att kunna köra på vanliga vägar som bruksbil. Bilen ska gå att använda till allt detta. Det är extremt på många sätt.
Bilen är inte ännu körbar. Den sattes samman till Elmiautställningen vid påsk men ska nu snart plockas isär igen för att fortsättas jobba på.
– Nu ska det färdigställas el-system, bränslesystem, kylsystem och såna grejer. Sen ska det jobbas vidare med inredningen.
Inredningen kommer även den från en Camaro men allt måste anpassas till bilens helt andra mått. Tanken är dock att finesserna ska finnas kvar. Det ska vara navigator, ljudsystem, mobilkopplingar, luftkonditionering och andra finesser.
– Bilen blir som en modern bil med alla finesser man förväntar sig.
Motorn från Camaron har Daniel tryckt in under de svepande 30-talslinjerna bakom en egentillverkad grill.
– Den är kompressormatad och ger bra med effekt så bilen lär röra på sig.
Vad vikten blir när bilen till slut är färdig kan Daniel bara göra avancerade gissningar på just nu.
– Blir kanske runt 1300 kilo. Men den får inte bli för lätt för då får jag inte genom den hos besiktningen med denna motor, förklarar Daniel.
Bilen kommer besiktigas som amatörbyggt fordon.
– De har redan varit och kollat på den från besiktningen för att se att saker kommer kunna bli godkända.
Foto: Anders Sällström
Som bilen står på bilderna så är den väldigt låg och stuket är viktigt för Daniel men även att den går att använda.
– Den ska ha luftfjädring så man kör den i lite högre läge. Sen kan man höja ytterligare för att klara vägbulor och annat. När man sen parkerar kan man sänka ner den så den får det coola stuket, förklarar Daniel.
Vilken färg bilen får eller som karossens kolfiber ska få synas har Daniel inte riktigt bestämt än.
– Kolfibermönstret tar bort lite av formerna. Sen är det coolt med svart men om man ska framhäva formerna och linjerna ska man ha ljusare färger. Vi får se vad det blir, förklarar Daniel.
Bilens design är helt egen men själva gjutandet av kolfiberkarossen har Daniel fått hjälp med av vännen Robin Jonasson.
– Jag behövde lite av hans kompetens för att få ihop det hela men vi har designat och gjort alla formar själva.
Hjärtat i bilen är en kompressormatad v8 från en Camaro. Foto: Anders Sällström
Daniel hade ett delmål att visa upp bilen på motormässa på Elmia under påsken. Det är Skandinaviens största bil- och MC-mässa med mängder av custombilar från välrenommerade bilbyggare. Där fick bilen stor uppmärksamhet, trots att den inte var klar.
– Juryn var och tittade på bilen flera gånger och de sa att när den är färdig kommer bilen ligga bra till på alla mässor i världen, berättar Daniel.
– Men jag körde slut på energi till Elmia så bygget har varit lite på paus efter det.
Nu i sommar ska Daniel ha lite ledigt och umgås med barnen men sen ska han sätta i gång att jobba vidare med bilen för fullt.
– Närmast i bygget är att gjuta golv och torpedvägg, även det i kolfiber. Sen ska bagageutrymmet skapas och en lucka till det tas ut i karossen. Sen är det massor mer som ska göras.
När blir bilen klar?
– Det vet jag inte riktigt, det får ta den tiden det tar. Målet är att ta bilen till USA och ställa ut den på SEMA som är på hösten, men till denna höst kommer jag inte hinna. Det är jättemycket jobb kvar på den. Sen vill jag även ta en lång roadtrip med den i USA när jag väl är där, den är ju byggd för att användas.
Karossen testas på röramen i ett tidigt skede. Foto: Privat
Bilen har inte fått något namn än men Daniel undrar om kanske LT.s läsare har några bra förslag.
– Bästa förslag på namn vinner ett fint pris och en åktur med bilen när den är klar. Men jag svär inte på att bilen får just det namnet, avslutar Daniel och skrattar.