FÖRETAGANDE 2021-11-20 KL. 10:00

Tryckeri prisade för sin kundtidning

Av Johan W Jönsson

Trydells tryckeri i Laholm har genom åren sponsrat olika publishing-galor. Nu vann tryckeriet själva förstapris på gala för den egna kundtidningen. “Det känns såklart fantastiskt kul”, säger Trydells marknadschef och delägare Charlotta Mansfeldt.

Tryckeri prisade för sin kundtidning
Charlotta Mansfeldt är marknadschef och delägare i Trydells. Hon gläds över förstapriset som tryckeriets kundtidning vann vid en stor publishing-gala. Bild: Trydells

Trydells är ett tryckeri som mest trycker olika former av tidskrifter. För Trydells är det givet att ha en egen fysisk kundtidning, och det är denna som nu vunnit guld i “Publishingpriset” kategorin kundtidningar B2B.
– Vi har mycket kunder som trycker sina tidningar hos oss och då tycker vi att det är självklart att vi ska ha en egen kundtidning som vi ska marknadsföra oss med, säger Charlotta.
– Vi har varit stenhårda med det - att så länge vi är ett tidskriftstryckeri så ska vi ha en egen kundtidning. Den digitala kanalen är ett komplement till tidningen. Vi tror på det tryckta pappret.

Under många års tid har Trydells varit med vid olika publishing-galor som sponsor och för att få träffa sin målgrupp samt göra reklam för sig själva.
– Man har ju lärt sig genom åren - vi har en guldgruva av inspiration i våra kunder och vi har så länge jag minns varit samma gäng med Trydells tidning.




Jacob Olsheden, tidigare mångårig medarbetare på tryckeriet, är chefredaktör för tidningen och han har hela tiden sagt att tidningen någon gång kommer att vinna.
– Jacob kan Trydells och han har givit sig fasen på att vi, med all den kunskap vi samlat på oss genom åren, en vacker dag ska gå och vinna, och nu har det hänt, ler Charlotta.
– Vi har konkurrerat med våra egna kunder och gått och vunnit. Vi är ett familjeföretag, i sammanhanget litet, och så vinner vi över de stora byråerna. Det känns häftigt, fortsätter hon.

Samtidigt gläds så klart Trydells med de kunder som också kammade hem pris på Publishing-galan och det var inte mindre än sex till antalet. Alla uppräknade på Trydells hemsida.
– När våra kunder vinner är det även en seger för oss. Tävlingen är Sveriges mest heltäckande kommunikationstävling. Så det är stort, fortsätter Charlotta.

Motiveringen löd; ”För ett färgstarkt och personligt magasin med effektiva grafiska lösningar och ett omslag som lockar läsning.”
– Motiveringen stämmer faktiskt. Vi är ett familjeföretag som har valt att inrikta sig på tidskriftsproduktion. Vår målgrupp är bred - alla som är involverade på något sätt i arbetet med en tidskrift. Det finns mycket att skriva om som kan intressera läsarna. säger Charlotta och fortsätter:
– Första intrycket är också viktigt. När man ser omslaget, så undrar man “vad är det här?”. Det är vackert och sticker ut väldigt mycket. Annars är det porträtt som är utgåvans tema, och egentligen inget märkvärdigt men teamet har fått ihop alla bitar väldigt bra.

Guldet firades under fredagen (19/11) med en gemensam skål på Tryckeriet.
– Vi har hela tiden jobbat i den andan, att vi ska ta fram det bästa, och nu har vi gjort det. Det känns fantastiskt kul, avslutar Charlotta Mansfeldt.