Av Redaktionen
De senaste tre åren har Made in Båstad vuxit snabbt. I dag ger mediehuset ut tidningar och driver sajter i totalt tolv kommuner i nordvästra Skåne, södra Halland och sydvästra Småland. Vid årsskiftet utökas området när tidningen Espresso blir en del av gruppen.
Tidningen Espresso har funnits i 18 år och delas ut en gång i månaden i Hässleholm, Osby och Östra Göinge. Utgivningsområdet gränsar till fem av de kommuner där Made in Båstad idag ger ut tidningar och redan idag samarbetar de båda mediehusen.
– Vi har samarbetat med Espresso i ett antal år nu, främst på annonssidan, så det känns helt rätt att nu ta nästa steg tillsammans och ytterligare stärka banden mellan våra bolag. Johnny och gänget har byggt upp ett fint mediebolag som vi ser fram emot att lära känna ännu mer. Det faktum att fem av de kommuner där vi redan ger ut tidningar gränsar till Espressos utgivningsområden borgar för bra möjligheter att paketera väldigt bra paketlösningar för de kunder som vill nå större områden, säger Joakim S Ormsmarck
Affären innebär att Made in Båstad AB tar över utgivningsbeviset för Espresso. Tidningen kommer dock att fortsätta produceras i Osby av Espresso Reklambyrå AB.
– Med tanke på att jag själv går i pension har vi under en längre tid tittat på alternativa ägandeformer för att våra gratistidningar ska kunna leva vidare efter 18 år i branschen. Made In Båstad har en stark position i närliggande områden, och vi ser stora möjligheter med att utveckla både tidningens innehåll och erbjudandet till våra annonsörer, säger nuvarande ägaren Johnny Billinger.
För tidningarnas läsare blir det ingen skillnad alls men affären innebär att de båda bolagens säljare nu får möjlighet att fullt ut erbjuda sina annonsörer möjligheten att synas i totalt 15 kommuner och ett antal lokala sajter.
– Vi har alltid förespråkat samarbete för vi tror att det gynnar alla. Medievärlden i Sverige idag består egentligen av tre giganter och sedan många små. Vi tror att det är bra att blir lite större för att få lite mer muskler men samtidigt får vi inte tappa det lokala så det är en balansakt, menar Joakim S Ormsmarck och fortsätter.
– Vi har kikat på Espresso i ett antal år och sett just nordöstra Skåne som ett strategiskt viktigt område där det måste finnas en gratistidning. När vi nu fick möjlighet att förvärva tidningen samtidigt som vi hittade en lösning där Johnny, Thomas och Erik fortsätter att arbeta med tidningen så kändes det som en riktigt bra julklapp för oss alla, avslutar han.