Av Per Brolléus
”Jovisst, jag är chefredaktör för denna och alla andra tidningar som mediehuset Made In Båstad ger ut. Men, jag har faktiskt inte svaren – inte fullt ut i alla fall. Den som ska veta är såklart Joakim S Ormsmarck, delägare och ansvarig utgivare samt den som kläckt och förverkligat idén om Halmstad NU. Så därför ställer jag, Per Brolléus, frågorna till Joakim.”
Berätta, vad är Halmstad NU?
– För många år sedan hade en reklambyrå här i Halmstad en stor skylt ut mot Nissan där det stor ”Vi gör inte reklamen för vår egen skull” och samma sak gäller tidningen, detta ska bli hela stadens tidning som görs för halmstadborna. Tillsammans med halmstadborna.
Vad ska då Halmstad NU ge halmstadborna som inte andra tidningar eller medier ger?
– Först och främst kommer tidningen verkligen att vara för alla. Precis som våra övriga tidningar. Gratis hem i brevlådan och via ställ runtom i kommunen. Inga prenumerationer eller betalväggar utan lokal journalistik för alla – kan det bli mer demokratiskt?
Papperstidning 2024, det låter ungefär lika omöjligt som om en humla ska kunna flyga…?
– Ryktet om papperstidningens död är starkt överdrivet, för att travestera Mark Twain. Det är helt korrekt att det finns mediehus som inte ser en affär i papperstidningen längre och därför inte längre satsar på den. Det har jag full respekt för. Men vi tror fortfarande på papperstidningen och kommer att fortsätta som vi alltid gjort, följa vår övertygelse helt enkelt. Och våra läsare och annonsörer verkar hålla med oss så något gör vi rätt.
Hur har responsen varit från annonsörerna? Varför ska de välja den nya tidningen?
– Vår stora styrka ligger i att vi når i princip alla 50 000 brevlådor i kommunen. Det ger oss en räckvidd som ingen annan är i närheten av när det kommer till papperstidningar. Till detta kommer att vi, till skillnad från många andra, fortfarande tror på att affärer görs mellan människor. Inte mellan företag. Så våra säljare är våra superhjältar som säkerställer att varje företag, förening eller privatperson får all service hen kan önska sig. För oss är alla kunder lika mycket värda, stora som små.
Man börjar med någonting och sen brukar det utvecklas. Vad är tanken med Halmstad NU på lite längre sikt?
– En bra fråga som jag inte har något bra svar på. Inte just nu. Vi driver idag tidningar i elva kommuner och ingen är den andra lik och varje tidning och kommun har sina unika förutsättningar. Nu ska vi se till att göra detta riktigt, riktigt bra. Sedan får vi se vad nästa steg blir.
Halmstad NU har i dagsläget fem syskontidningar. Kan det bli tal om fler?
– Faktum är att det är sex syskon, vi startar även Cityliv, som är en ren citytidning i Halmstad, nu samtidigt som Halmstad NU. Men visst kan det bli aktuellt med fler titlar på sikt, vi är långt ifrån färdiga. Men just nu är vårt fokus fullt ut att göra de allra bästa tidningarna på de orter där vi är igång.
Till sist, någon måste ha sagt till dig ”Joakim, du är galen som ger dig på det här”.
Vad vill du säga till dessa personer?
– Vår familj är inte som alla andra och kanske är vi också lite galna. Men samtidigt så gör vi det vi tror på fullt ut och då har jag svårt att se att det skulle kunna gå fel. Att få komma tillbaka till Halmstad efter tolv år och tillsammans med Julia och våra kollegor göra den här satsningen är bland det roligaste jag gjort. Och då har vi ändå precis börjat.
Per Brolléus frågade, Joakim Ormsmarck svarade